Studenten en docenten ICT poseren voor foto in Berlijn

HBO-ICT studievereniging Syntaxis op reis naar Berlijn

In april gingen dertig studenten en twee docenten van HBO-ICT op studiereis naar Berlijn met de studievereniging Syntaxis. “Je leert elkaar op een andere manier kennen en krijgt de mogelijkheid tot netwerken in het buitenland.” Medeorganisatoren Syt Scheper en Floris Smit vertellen hoe het was.

Waarom organiseert Syntaxis een studiereis?

Syt: “Het korte antwoord is dat het heel leuk is om te doen! En je leert elkaar op een andere manier kennen en kunt mooie evenementen bezoeken.”

Floris: “Tien jaar geleden is Syntaxis ook op studiereis geweest, maar dat is toen niet blijven plakken als een terugkomend evenement. Dat willen wij nu wel gaan doen. In 2019 waren we bezig met een trip naar Dublin in 2020, maar dat is vanwege de pandemie uiteraard niet doorgegaan.”

Wie mogen er allemaal mee op studiereis?

Floris: “Iedereen kan mee! Als je maar lid bent van Syntaxis. Omdat we maar met dertig studenten wilden gaan dit jaar, hebben we met een wachtlijst gewerkt. Dat was eigenlijk best fijn. Er gingen ook twee docenten mee.”

Hoe was dat met docenten erbij?

Syt: “Dat was eigenlijk wel heel leuk, ze deden mee als deelnemer, net als de studenten. Ze hadden wel een ander hotel, maar tijdens activiteiten en feestjes waren ze gewoon van de partij!”

Floris: “Precies. Daarnaast hadden ze natuurlijk niet de rol van docent, zoals we ze kennen, maar was het vooral gevoelsmatig fijn dat er ook ‘echte’ volwassenen bij waren. En ik zie de docenten die mee waren nu ook wel anders dan eerst, maar daar zal ik niet verder op in gaan haha!”

Waarom een studiereis? Je leert elkaar op een andere manier kennen en kunt mooie evenementen bezoeken.

Syt Scheper, medeorganisator van de studiereis

Het programma zag er zo uit:

Dag 1: Aankomst, samen uit eten gaan en sight seeing/stappen
Dag 2: Ontbijten in de Fernsehturm, Unterwelten tour door de bunkers van Berlijn
Dag 3: Bezoek aan PyCon, een conferentie waar techbedrijven lezingen geven en alles wat te maken heeft met de programmeertaal Python, en een kroegentocht
Dag 4: Uitbrakken en inpakken

De studiereiscommissie had een verplicht programma en een optioneel programma opgezet om de studenten wat vastigheid te bieden.

Hoe was het om naar zo’n groot evenement als PyCon te gaan?

Floris: “Het was leuk om eens mee te maken, er waren echt heel veel bedrijven daar.” Syt: “Eens, en er was een heel interessante lezing van een vrouw die zich liet omscholen van arts naar ICT-er, dit doen ze binnen de zorg nu op vrij grote schaal. Dat is erg gaaf om te zien. Op de bedrijvenmarkt stonden ook veel grote bedrijven zoals Microsoft, JetBrains en GoDataDriven. Verder was er een community voor vrouwen uit de ICT, dat was echt goed om te zien.”

Wat was het leukste wat jullie hebben gedaan?

Syt: “Dan ga ik voor dat we ontdekten dat er in de kroeg waar we waren een deur zat naar een kelder met een heel grote club! Daar was ik echt van onder de indruk, een soort secret bar in een kroeg.” Floris: “De allerleukste dingen houden we lekker voor onszelf. What happens in Berlin, stays in Berlin!”

Floris en Syt geinen wat en houden de sappige details voor zichzelf. Dat is iets om uit te zoeken als studenten volgend jaar weer meegaan op studiereis.

Meer informatie over Syntaxis en andere studieverenigingen?

Lees meer!