Ondernemerschap

Tijmen ging viral als Trashpacker: ‘Ik probeer met alles wat ik doe mensen te inspireren’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Van zwerfafval opruimen je werk maken. Saxion-alumnus Tijmen Sissing is ondernemer en zet zijn ambitie in voor de maatschappij. Met verschillende ondernemingen en activiteiten maakt hij het verschil. Wat begon tijdens een reis is uitgegroeid tot een beweging, genaamd Trashpackers. “Met de eerste campagne heeft Trashpackers meer dan 410.000 kilo zwerfafval kunnen opruimen.”

De wereld verbeteren en daar je werk van maken, hoe doe je dat? Toen ik Tijmen tegenkwam op LinkedIn vroeg ik me af hoe je van afval opruimen je werk kunt maken. Dus vroeg ik het hem: “Toen ik viral ging met mijn opruimactie, was ik nog helemaal niet met business bezig. Ik wilde vooral de wereld helpen.” Uiteindelijk maakte Tijmen er zijn werk van. “Na een week had mijn facebookpagina meer dan 10.000 volgers. Storytelling is ontzettend belangrijk. Vooral door te spreken op events en scholen, gastdocent te zijn. Maar ook met partnerships voor andere projecten zoals de rijdende recylefabriek Cruise2reduce.”

Kernwaarde ontdekken

Tijdens Tijmens stage op Curaçao ontdekte hij zijn interesse in het trainingsvak. Samen met zijn vriend Rick Pellis besloot hij hier iets mee te doen voor hun afstudeerproject. "We moesten een brief schrijven naar de examencommissie om te onderbouwen waarom we samen gingen afstuderen en voor ons eigen bedrijf kozen in plaats van voor een bestaande organisatie." Het was uniek dat de jongens samen afstudeerden. Ze ontwikkelden de training ‘Wakker je eigen VLAM aan’. “VLAM is een acronym dat staat voor ‘verken je levenswaarde, ambitie en motivatie.’ De training is gericht op jongeren die niet weten wat ze na hun studie willen doen. Bijna duizend leerlingen hebben die training bij ons gedaan.”

Duurzame ondernemer

Een passie was geboren en Tijmen wist dat hij hier mee verder wilde. Toch gebeurde dat niet. “Ironisch ook eigenlijk, hoe die training heette. Wakker je eigen vlam aan. Mijn vlam ging uit en zo kwam ik ook in een burn-out terecht.” Ook nu is Tijmens leven bomvol met projecten, maar wel meer vanuit een flow. Tijmen is founder van Trashpackers en Cruise2reduce. Daarnaast is hij adviseur, spreker en daar horen nog tal van activiteiten bij. “Het beste is om mezelf ondernemer te noemen. Cruise2reduce is een bedrijf waarvoor we rondrijden met een recycle-fabriek. Voor scholen ben ik bezig met een grote campagne om afvalprikken als straf af te schaffen.  Daarmee conditioneer je leerlingen dat afval prikken slecht is.“

Daad bij het woord

Tijmen heeft gemerkt dat afvalprikken soms nog een slecht imago heeft. "Op een van mijn reizen werd ik uitgelachen door een aantal voorbijgangers. Een minuut later kwam er een groepje langs die hun duim omhoogstaken en me bedankten. De een lacht het ongemak weg, terwijl mijn actie voor de ander juist de prikkel is tot daadkracht.” Hoewel tegenwoordig steeds meer mensen zich bewust zijn van de urgentie om bij te dragen aan het milieu, is er volgens Tijmen nog een té grote groep die niet actief betrokken is. "Ik denk dat de vraag eigenlijk moet zijn: waarom vinden sommige mensen het niet belangrijk om in actie te komen?"

Psychologie inzetten

Op het eerste gezicht lijkt het ondernemerschap niet de meest logische stap na de opleiding Toegepaste Psychologie, maar toch gebruikt Tijmen veel van zijn opgedane kennis. “Psychologie is eigenlijk een gereedschapskistje dat je overal mee naartoe neemt. Door mijn psychologiekennis in te zetten, verhoog ik de slagingskans van de projecten en campagnes.” In Nederland gaan volgens Tijmen onderwerpen over duurzaamheid vaak vooral in op de inhoud. “De informatie blijft dan niet in het brein hangen. Ik probeer met alles wat ik doe mensen te inspireren, zodat ze het beter onthouden, en psychologie in te zetten om daadwerkelijk gedrag te veranderen.”

Voldoening

Tijmen geeft aan dat het werk wat hij nu doet, precies aansluit bij zijn eigen kernwaarde. Als kind pakte hij zaken al anders aan dan anderen. “Dat werd niet altijd gewaardeerd. Op de middelbare school mocht ik niet naar de havo, omdat ik vervelend was. Later vroeg diezelfde middelbare school of ik er kwam spreken over mijn huidige projecten.” Tijmen wil anderen graag activeren in actie te komen om van de wereld een betere plek te maken. “Met de eerste campagne heeft Trashpackers meer dan 410.000 kilo zwerfafval kunnen opruimen. In totaal hebben mijn team en ik bijna 70.000 leerlingen lesgegeven. Verschillende organisaties zijn hun plastic footprint gaan verminderen, noem maar op. Ik ben vooral dankbaar dat ik dit werk mag doen en dat het mede door de psychologie ook echt een effect heeft gehad.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.