Organizing Purpose Driven Learning

Organizing Purpose Driven Learning is een 3-jarig project, dat wordt gefinancierd uit een toegekende NRO Comenius Leadership Fellow beurs, met Aldo van Duivenboden als ‘Fellow'. In dit project kunnen we de ervaringen van een eerder Comenius project en het daaruit voortgekomen Saxion Honours Approach EYE model toepassen en opschalen in het reguliere onderwijs. Het eerdere Comenius project heeft als titel ‘Every student deserves an honours approach’.

Meer weten over onderwijsinnovatie en hoe onderwijs kan bijdragen aan betekenisvol leren? Beluister de podcast Purpose pro's en leer uit verhalen over onderwijs

Beluister de podcast

Met het Saxion Honours Approach EYE model kunnen we op een geïntegreerde manier studenten helpen bij de persoonlijke ontwikkeling en daaraan verbinden we de vraag waar ze aan willen bijdragen in de samenleving; de purpose van de student.

Dit vraagt een coachende, positieve, mensgerichte benadering van studenten die appelleert aan de aangeboren talenten en eigenschappen van studenten.

Deze vorm van begeleiding willen we toepassen in extracurriculair aanbod zoals “De Eindsprint” (langstudeerders), “KANS” (twijfelaars en uitvallers), het Smart Solutions Semester en in het reguliere bachelor onderwijs. In onderstaande introfilm “Purpose Driven Learning” krijg je een impressie van de plannen en de onderbouwing waarom dit project belangrijk is voor studenten, docenten, professionals en de planeet.

Met het nieuwe project willen we een kanteling van het onderwijs in gang zetten, zodat de volgende twee doelen worden bereikt:

  1. Studenten leren in een intensief coaching programma over zichzelf en ontwikkelen een stevig intern kompas.
  2. Gelijktijdig en volledig geïntegreerd onderzoeken studenten welke bijdrage ze willen leveren aan de maatschappij, en welk doel ze nastreven dat groter is dan het eigenbelang (purpose).

De stelling is dat dit geïntegreerde onderwijsproces intrinsiek gemotiveerde studenten oplevert, die zelfkennis hebben en die bijdragen aan de noodzakelijke transitie naar een inclusieve en betekenisvolle samenleving.

Alle opleidingen binnen Saxion die de ruimte bieden voor experimenten en nieuwe werkvormen in het onderwijs, zodat het proces van Purpose Driven Learning kan worden verbeterd en onderzocht in een populatie met reguliere bachelor studenten.

Vanuit de OnderwijsInnovatie Hub willen we aantonen dat het onderwijsproces maatwerk kan worden voor individuele studenten.

We willen aantonen dat de “purpose driven benadering” bijdraagt aan het welbevinden van studenten, mede als gevolg van het feit dat zij bijdragen aan de grote uitdagingen in de maatschappij zoals vervat in de UN Sustainable Development Goals (SDG’s).

We willen de samenwerking tussen onderwijs en professionals intensiveren door lerende communities te bouwen rondom uitdagingen zoals de SDG’s.

Vanaf februari 2023 is er bij de bachelor opleiding Bedrijfskunde een 3e semester gestart waarin wordt gewerkt met de principes van Purpose Driven Learning.

Het semester heeft als doel om studenten, docenten en professionals samen te laten leren over meervoudige waardecreatie ten behoeve van de betekeniseconomie. De eerste ervaringen van studenten en docenten zijn bemoedigend.

Contactpersoon

Aldo van Duivenboden ([email protected]),

Saxion OnderwijsInnovatie Hub, [email protected]

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.