Mooie experimenten

Datamuur 

Door: Ipo Westra, Samenwerkingsschool Gavelander in Oostwold

Ik wilde de kinderen meer zelfstandiger en zelfverzekerder maken. Maar om zelfstandig te kunnen werken heeft de leerling wel een zekere mate van zelfvertrouwen nodig. In de klas ben ik een datamuur begonnen. 
Lees hier het volledige verslag

Instructiebehoefte

Door: Kelly, groep 4 van De Droomspiegel in Almere

Ik heb mij de afgelopen periode gericht op het vergroten van de positieve vrijheid in mijn groep. Ik ben bezig geweest met het ontwikkelen van de vaardigheden die de leerlingen in mijn groep nodig hebben om zich binnen het rekenonderwijs goed te kunnen ontwikkelen. Om de leerbehoeften van de leerlingen in kaart te brengen ben ik gestart met een instaptoets. 
Lees hier het volledige verslag

De juffenbril

Door: Kelly, groep 4 van De Droomspiegel in Almere

Ik heb mij in de afgelopen periode gericht op het reflecteren. Ik ben bezig geweest met het ontwikkelen van een reflectievorm waarmee kinderen vooraf, tijdens en na afloop nadenken over hun aanpak. Leidend hierbij was dat de kinderen leren kritisch te kijken naar hun proces en het gemaakte werk. Ik heb ervoor gekozen om hiervoor de juffenbril in te zetten.
Lees hier het volledige verslag

Workshops

Door: Franca, groep 8b van De Droomspiegel in Almere

Ik heb een rooster gemaakt met daarin mini-workshops die leerlingen kunnen volgen over de gehele dag. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat zij per vak 1 keer per week een evaluatie moment hebben, zodat ik met de leerlingen kan overleggen of zij genoeg lesstof en uitdaging hebben. Waar lopen ze tegen aan wat zijn dingen die ze nog extra kunnen oefenen.
Lees hier het volledige verslag