Header-showcase-induzero.jpg

Excursie naar de INDU-ZERO showcase woning en het Smart Tiny Lab

Saxion Enschede, M.H. Tromplaan 28, Enschede

Saxion Hogescholen nodigt medewerkers uit de installatiebranche en andere geïnteresseerden uit voor een excursie in kader van het Interreg project Energie Booster. De excursie bezoekt twee locaties: de INDU-ZERO showcase woning van Domijn en ons eigen Smart Tiny Lab.

INDU-ZERO showcase woning

Binnen het INDU-ZERO project is gewerkt aan de ontwikkeling van een blueprint voor een renovatiefabriek. In zo'n fabriek kunnen op grote schaal renovatiepakketten voor bestaande woningen worden geproduceerd. Deze hightech fabriek moet per jaar voor 15.000 woningen renovatiepakketten produceren.

De pakketten bevatten verschillende onderdelen die nodig zijn om huizen te verduurzamen. Zoals bijvoorbeeld isolatiemateriaal voor gevels en daken, warmtepompen, zonnepanelen, energie-omvormers en ventilatiesystemen. We willen de onderdelen zoveel mogelijk circulair en biobased samenstellen. En het totaalpakket aan maatregelen willen we voor de helft van de huidige prijs aan kunnen bieden. Deze woningen gebruiken dan op jaarbasis geen energie. Ze zijn nul-op-de-meter. Om het resultaat van INDU-ZERO écht te zien, is een van onze woningen het innovatieve renovatiepakket als ‘jas’ aangetrokken.

Smart Tiny Lab

Het Smart TinyLab voor systeemintegratie in de bouw is een lab waar bouwpartners en bouw gerelateerde bedrijven hun producten in de praktijk kunnen ontwikkelen, testen, valideren en demonstreren. In het lab kun je de invloed van het binnen- en buitenklimaat en de gebouwgebruikspatronen in combinatie met het energieverbruik van verschillende productgroepen en - segmenten kwantitatief simuleren en beoordelen. Dit maakt de vergelijking tussen theoretische en praktische karakteristieken en energieverbruikscijfers mogelijk. Hiermee kunnen bouwbedrijven en systeemleveranciers hun producten verder ontwikkelen om zo energie-efficiënt mogelijk te zijn en bij te dragen aan geformuleerde CO2- emissie reductie doelen.

Foto buitenkant Smart TinyLab in Enschede

De excursie

Datum: 20 september 2024, 13:00 – 16:00 uur
Locatie:
            Deel 1: Stepelobrink 27, Enschede
            Deel 2:
M. H. Tromplaan 28, Enschede *
Doelgroep: Werknemers installatietechniek, studenten, overige geïnteresseerden
Maximaal aantal deelnemers: 20

* Beperkte parkeermogelijkheden bij het tweede deel van de excursie. Graag aangeven indien er een parkeerplek gereserveerd moet worden.

Logo: Interreg Deutchland-Nederland
  • Saxion Enschede, M.H. Tromplaan 28, Enschede