Saxion Export Center - container schepen bij een haven

Het Saxion Export Center (SEC) is onderdeel van de Saxion International Business School. Onze ambitie is om internationale handelsactiviteiten van Midden- en Kleinbedrijven in Overijssel en Gelderland te bevorderen. Als onderwijsinstelling bieden wij ondersteuning door middel van de inzet van studenten. De studenten voeren onderzoek uit voor bedrijven uit Oost-Nederland.

De onderwerpen zijn vaak gerelateerd aan internationaliseringsonderwerpen die vragen om de kennis van getalenteerde studenten met specifieke vaardigheden. Het SEC voert sollicitatiegesprekken met studenten en selecteren hen voor de programma’s. Vervolgens matchen wij hen met de aangemelde bedrijven/opdrachten. De student begint met een onderzoek van circa 6 maanden. Wanneer het onderzoek is afgerond zal de, inmiddels afgestudeerde student, 6 maanden aan de slag gaan als export trainee om de resultaten van het onderzoek in de praktijk toe te passen. Gedurende dit traineeship wordt de trainee geadviseerd en begeleid door een export professional met bij voorkeur ervaring passend bij de onderzoeksopdracht van de trainee.

Cross Border Talent

Het Cross-Border Talent verbindt getalenteerde hbo-afstudeerders met mkb-bedrijven in Oost-Nederland. Een afstudeerder zal een cross-border onderzoek uitvoeren en aansluitend de resultaten implementeren gedurende een traineeship van 6 maanden.

cross border talent

Export Development Programme

Tijdens het Export Development Programme voeren studenten onderzoek uit als afstudeerder voor een bedrijf dat actief is op internationaal niveau. Na het afstuderen zal de student aan de slag gaan als export trainee om de resultaten van het onderzoek te implementeren.

Export Expertise

Export Expertise is een drie jaar durend excellentie opleidingstraject naast het reguliere studieprogramma dat door Saxion-studenten gevolgd wordt. In dit traject voeren studenten concrete export opdrachten uit, geven presentaties over deze opdrachten en volgen workshops over export onderwerpen. Op deze wijze doen studenten praktijkervaring op op het gebied van internationaal zakendoen en vormen zij een kweekvijver voor het CBT en EDP.

Het team

Sascha Leuftink