Nieuwsberichten

Marketingeindbaas Absolutely Fresh geeft mediastudenten tips

16.04.2018

Wat zijn de geheimen van een goede marketingstrategie? Hoe bereik je je doelgroep het beste en hoe zorg je ervoor dat duizenden mensen de weg naar jouw product of dienst weten te vinden?

Marketingeindbaas Absolutely Fresh geeft mediastudenten tips

Op dat, en meer, gaf Rik van de Merwe van Absolutely Fresh vrijdag een gastcollege aan Media, Informatie en Communicatie-studenten.

“Wat doe jij eigenlijk, het hele jaar?” dat is een vraag die Rik van de Merwe regelmatig te horen krijgt. Hij doet tenslotte de marketing en communicatie voor verschillende festivals, maar er zijn geen festivals het hele jaar door. Dus dan móét hij haast wel een luizenbaantje hebben, toch? Rik kan er gelukkig wel om lachen. “Maar ik zit niet stil, het hele jaar. Zo gauw een festival geweest is, beginnen we weer met het plan voor volgend jaar. In mijn business staat het nooit stil.”

Voor Rik was het niet altijd vanzelfsprekend dat hij in de marketing en communicatie zou eindigen. Hij stopte voortijdig met zijn opleiding aan de Iva in Driebergen en begon met een opleiding Media, Marketing & Publishing in Amsterdam. “Maar je moet wel interessant blijven en ik vroeg me af hoe ik het gat in mijn CV kon dichten, hoe ik er voor kon zorgen dat ik geen achterstand op mijn leeftijdsgenoten op zou lopen. Ik was in die tijd promomanager bij Lucky in Rijssen en werd gevraagd door Absolutely Fresh voor de promotie van een festival in Enschede.”

Chef Hyves en spam

En dat bleek het begin van een succesvolle carrière voor Rik. Via verschillende interessante stages zette zijn loopbaan hem uiteindelijk weer op het pad richting Absolutely Fresh, waar hij tot op de dag van vandaag de marketing en communicatiemanager is. Of eigenlijk, zoals hij het zelf noemt, chef Hyves en spam.

“Een mooi voorbeeld uit mijn carriere stamt uit mijn tijd bij KLM. Facebook was nog maar net upcoming en we wilden iets met dat medium. We zochten op Facebook middels hashtags (want vanwege de privacywet mocht je niet bij de gegevens van passagiers) naar mensen die zouden vliegen. Als we iemand hadden gevonden, speurden we zijn of haar Facebookprofiel af, op zoek naar relevante informatie over diens privéleven. Daarna zochten we naar een passend cadeau, het liefst iets op het raakvlak van het privéleven en de te maken reis. Vervolgens verrasten we iemand bij de gate. Mensen vonden dit écht geweldig en wat er gebeurde was dat iedereen er op social media over praatte. Dus door iets op een heel klein, op microniveau te doen, kregen we een enorm bereik.”

Een festival: hoe doe je dat

“Ik vind mijn werk bij Absolutely Fresh fantastisch. We werken met een klein team ergens naar toe en als dat dan een enorm succes wordt, dan voelt dat geweldig. Ik doe alles met marketing en communicatie en soms is het zo druk dat het niet te doen is” lacht Rik. Maar hoe doet hij dat dan? En vooral: hoe moet de toekomstige professional het doen? “Waar je op moet letten; dat is niet zomaar samen te vatten in één college. Voor je begint moet je letten op de naamgeving, je wilt namelijk iets wat eruit springt. Daarnaast is de locatie écht ontzettend belangrijk want als die niet klopt, niet uniek is, komt er niemand. Welke artiesten wil je op je festival? En wat heb je daar voor over?

Maar ook zaken als logistiek, ticketkosten, reclame, merchandising, daar moet je allemaal op letten. Hoeveel bezoekers wil je? Wat is je doelgroep? Wat is de identiteit van je festival? Hoe zorg je on- en offline voor promotie? Zoek vooral naar samenwerkingen en zorg dat je een degelijk budget hebt voor de marketing. Want je hebt het écht nodig om groots uit te pakken. Geen budget? Zorg dan voor mond op mond reclame. Straal uit wat je wilt, en werk vooral heel hard!”

Lees meer over de opleiding Media, Informatie en Communicatie

Bekijk de video: