Nieuwsberichten

Online Marketing lezing: big data learnings

05.04.2017

Online marketeer Tom Baake en webanalist Jan-Joost Stok van Conrad vertelden tijdens de derde editie van onze lezing Online Marketing hoe de elektronicagigant omgaat met big data.

Online Marketing lezing: big data learnings

Conrad verkoopt bijna alles waar stroom doorheen gaat. Het van oorsprong Duitse bedrijf is een multichannel leverancier in elektronica en techniek. In totaal heeft de organisatie meer dan 750.000 verschillende producten en 14 miljoen klanten in heel Europa.

Klanten komen via verschillende kanalen

Bij een bedrijf zoals Conrad, met een groot aantal producten en klanten, is het van levensbelang dat de data volledig, juist en actueel is. Om klanten te bereiken zetten zij kanalen in als e-mailmarketing, Marktplaats.nl en prijsvergelijkers. Om op een laagdrempelige en leuke manier kennis te maken met de onderneming zijn ze actief op social media. Bij Conrad ontstond de uitdaging dat bezoekers via veel verschillende kanalen op de website kwamen. De oorzaak was dat mensen steeds meer verschillende apparaten gingen gebruiken. Dit heeft ertoe geleid dat meer dan 70% van de orders via meer dan één touchpoint uit de customer journey tot stand komt.

Conrad probeert zoveel mogelijk te ontdekken wie de klant achter al die verschillende kanalen is. Zo speelt het bedrijf daarop in met het samenstellen van de online marketingmix. Door steeds slimmer met data om te gaan is tevens afgestapt van het beoordelen van kanalen op bijvoorbeeld last click. Nu wordt gekeken naar de bijdrage per kanaal. Het uiteindelijke doel is de winstgevendheid per klant inzichtelijk te krijgen.

Unieke klantbenadering

De inzet en uitvoering van Google Adwords wordt bij Conrad deels via automatische tools geregeld. Het doel daarvan is om de juiste producten bij de juiste zoekopdracht te tonen. Om te zorgen voor een unieke klantbenadering werkt de organisatie met vijf verschillende persona’s. Iedere persona valt op zijn beurt onder een bepaalde klantgroepen (‘sweetspot’). Daarnaast speelt de Customer Lifetime Value een belangrijke rol. Dat is de waarde van een klant van de eerste tot de laatste aankoop om daarmee het (online) marketingbudget vervolgens te optimaliseren.

De toekomst

In de toekomst richt Conrad zich meer op de business-to-business markt. Op dat terrein ligt voor het bedrijf nog een grote uitdaging, zoals het in kaart brengen van inkoopverantwoordelijken bij bedrijven.

>> Lees meer over de Studieroute Online Marketing bij Saxion
>> Bekijk de foto’s van de lezing op de Facebookpagina van Studieroute Online Marketing