Startup yourself, together

CodeM.1064
PeriodeKwartiel 3-4, Kwartiel 1-2
VormVoltijd
LeslocatieEnschede
TaalNederlands
Max deelnemers30
ContactSebastiaan Elstgeest | s.j.g.elstgeest@saxion.nl | 06 - 4631 1403
Type minorA: Toegankelijk voor elke hbo-opleiding
UitsluitingenCE, ORM, SB
URL kiesopmaat.nlKies op Maat

Startup yourself, together

Het doel van dit onderwijs is om je eigen relevante leerdoelen op te stellen en deze te verwezenlijken. Je bepaalt in hoge mate zelf wat je wilt leren, hoe je dat wilt doen en waarom. We starten met het articuleren van je persoonlijke ambitie en als die nog niet scherp is wordt dat jouw eerste ambitie. Deze leerdoelen kunnen heel breed uiteenlopen van persoonlijk (bijv. ik wil leren spreken in het openbaar ) naar kennis en kunde (bijv. ik wil mijn eigen bedrijf starten).

Op basis van je ambitie zet je voor twee weken relevante (leer-)doelen uit:

  1. WAT moet jij realiseren, weten, leren, kenen, uitzoeken, testen, bouwen, etc. om je doelen te bereiken?
  2. HOE denk jij dat met zo min mogelijk verspilling van tijd, energie en geld te kunnen doen?
  3. Maar bovenal WAAROM zijn deze doelen relevant? Wat zou het moeten opleveren?

Gedurende alle stappen helpen we elkaar door zo zuiver mogelijk feedback te geven op elkaars handelen.

Deze minor is voor uitermate geschikt voor:

  1. mensen die het idee hebben er nog veel meer uit zichzelf te halen is, maar dat de huidige onderwijscontext hun niet op de juiste manier uitdaagt;
  2. mensen die heel goed weten wat ze willen en ‘ruimte’ nodig hebben om hun eigen ding te kunnen doen;
  3. mensen die heel graag willen ontdekken wat hun ambitie is, om vervolgens te leren ontdekken hoe zij dat op hun manier het beste kunnen leren bereiken.

Bovenstaande kan individueel, maar ook in groepjes. Het kan ook zijn dat je gedurende het traject een groepje gaat vormen. Alles is mogelijk. Maar er zal altijd aandacht zijn naar hoe jij je persoonlijk verhoudt tot jouw ambitie.

Waarom dit onderwijs?
Dit onderwijs is ontstaan uit onvrede over het huidige onderwijs, het lijkt wel alsof ‘het onderwijs’ mensen op ‘UIT’ zet. Daar waar het reguliere onderwijs voornamelijk je ‘discipline-spier’ traint, trainen wij jouw leergierigheid. Wat maakt jou nieuwsgierig? Welke leerdoelen zijn voor jou relevant? En waarom? En hoe kun je voor jezelf een leven creëren waarin jij maximaal nieuwsgierig bent en blijft. Kortom onderwijs dat je leert om jezelf op ‘AAN’ te leren zetten

In JOUW 6 maanden onderwijstijd:

  • leer je te dromen;
  • leer je te durven;
  • leer je te doen.

DROMEN: Je leert om persoonlijke ambities en doelen te stellen.
Mensen hebben vaak de neiging om ambities te stellen alsof ze iemand anders zijn. Maar waarom zou je jouw dromen niet veel persoonlijker maken? Wie ben jij? Wat wil jij nu heel graag? Wat is jouw persoonlijke droom? Mocht je nog niet weten wat jouw ambities zijn dan krijg je ruimte om dit te ontdekken. Nadat je een (voorlopige) ambitie hebt geformuleerd, kun je iedere twee weken doelen formuleren die daar het best bij passen. Mocht je na een paar weken geleerd hebben dat je ambitie veranderd is, dan kun je deze evenals je doelen (per twee weken) aanpassen. Mocht je vanaf de eerste dag duidelijk hebben wat je ambitie is, dan kun je uiteraard direct aan de slag met het realiseren ervan.

DURVEN: leren te vertrouwen op je eigen wijsheid.
De meeste mensen zijn bang, heul erg bang om iets te doen wat afwijkt, of iets te doen waarvan je op voorhand niet weet wat de uitkomst wordt. Vaak omdat de hele wereld je continu bombardeert met betweterigheid. En met name het onderwijs blijkt onbedoeld enorm goed om jou een gevoel te geven dat je niet genoeg weet of kan. Dat je eerst ‘dit of dat’ moet kennen en kunnen voordat je überhaupt kan gaan beginnen. Gelukkig laat de realiteit zien dat het in werkelijkheid anders is.

Daarom willen we je ruimte geven om bij je eigen wijsheid te blijven. Waarschijnlijk zul je jezelf en al die andere verbazen met wat je klaarspeelt. Bij je eigen wijsheid blijven betekent ook dat je jezelf geen ambities oplegt die niet de jouwe zijn. In die zin is wijsheid dus ook eerlijk durven zijn tegenover jezelf.

DOEN: Je leert steeds beter om jouw ambitie in de echte wereld waar te maken.
Just do it! Vaak bedenk je voor jezelf allemaal (onzinnige) redenen iets niet te doen. En dat is jammer want juist door te doen ontdek je pas of het kan of niet. Jij kunt enkel jouw leven vormgeven door je ambities aan te gaan. Achteraf blijkt dit vaak makkelijker dan dat je in eerste instantie dacht. Je bent jong, je hebt vaak nog niets te verliezen… just give it a try! Lukt het niet, dan heb je geleerd hoe het de volgende keer wellicht beter kan.

We werken aan de hand van het onderwijs framework STARTUP YOURSELF, TOGETHER. Dit is een soort model, waarin op hoofdlijnen staat beschreven hoe we het beste te werk kunnen gaan. Dit model is sterk afgeleid van scrum. Meer informatie vind je op startupyourself.info.

Het komt erop neer dat jij (als ‘student’) zoveel als mogelijk met relevante en dus waardevolle leerdoelen bezig bent. We willen voornamelijk jouw oprechte nieuwsgierigheid voeden en daardoor is het onderwijs volledig maatwerk. Het onderwijs vervoegt zich naar jouw persoonlijke leerdoelen. En wat relevant is kun je enkel zelf vaststellen. In de eerste paar weken van het traject zul je leren hoe jij dit eigenaarschap op je kunt nemen.

Voor alles wat je doet of niet doet ben je zelf verantwoordelijk. Uiteraard zijn we er om elkaar te helpen en gidsen en je zult merken dat dit het mooiste aspect van het onderwijs zal zijn, maar uiteindelijk doe je alles zelf.
 

Startup yourself, together

In hoofdlijn is het doel van dit traject om ‘jezelf op ‘AAN’ te zetten’. En jij weet zelf het beste of dat het geval is. Op ieder moment kun je jezelf de vraag stellen: sta ik nu ‘aan’, ben ik goed bezig? Of zit je onzinnige of minder effectieve dingen te doen…?

Daarnaast is toetsing is iets waar je zelf continu mee bezig gaat: voor ieder leerdoel bedenk je zelf, wanneer je dat leerdoel gehaald hebt. En aan het eind van de twee weken kijk je of dit gelukt is en waarom wel of waarom niet. Telkens weer krijg je twee weken de tijd om te ontdekken of jouw doelen goed geformuleerd waren, je verwachting klopte en of het doel behaald hebt. Je maakt als het ware je eigen toetsen.

Begeleiders van jouw traject (dit zijn docenten, coaches, externen en mede ‘studenten’) zullen je kritische feedback geven. Die feedback valt vaak in te delen in twee categorieën:

  1. Ambitie vorming: de mate waarin jij authentieke ambities leert formuleren
  2. Actualisatie: je vermogen om jouw ambities naar de realiteit te (durven) brengen

 

“De minor is echt ontzettend vrij en dat kan in het begin wel een beetje overweldigend zijn als je dat niet gewend bent. Maar na verloop van tijd leer je hoe je echt voor jezelf moet gaan denken en hoe je jezelf kan activeren om bezig te gaan om je eigen doelen te behalen. Niet langer voelt studeren aan als het behalen van een papiertje, maar echt als een verbetering van jezelf en jouw persoonlijke doelen.”

“Ik heb deze minor als fijn ervaren. Je wordt heel erg vrijgelaten. In het begin is dit heel gek, je moet helemaal uit het huidige onderwijssysteem kruipen. Je hebt eindelijk de tijd om je eigen doelen na te streven. Dit is een fijne voorbereiding voor als je straks bent afgestudeerd. Je weet hoe je jezelf op moet pakken en verder moet gaan. Ik heb mezelf echt op 'aan' gezet afgelopen half jaar.”

“Het is geweldig dat je de kans hebt op met iets bezig te gaan wat je écht leuk vindt. Je streeft naar je eigen ambitie waar je erg veel energie uit haalt.”


Contact
Sebastiaan Elstgeest
s.j.g.elstgeest@saxion.nl
06 - 234 805 21