Communicatie van strategie tot campagne

CodeM.999
PeriodeKwartiel 3-4, Kwartiel 1-2
VormVoltijd
LeslocatieEnschede
TaalNederlands
Max deelnemers25
ContactBertus Botter | a.botter@saxion.nl | 06 - 2362 0389
Type minorB: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen
UitsluitingenBedrijfskunde MER, Commerciële Economie, International Business and Management Studies en Media, Informatie en Communicatie

Deze minor neemt je mee in de wondere wereld van communicatie. We laten je zien hoe strategieën worden ontwikkeld en, nog belangrijker, wáárom het op die manier gebeurt. Je gaat zelf ontdekken hoe communicatie wordt ingezet en je leert de ‘trucjes’ van succesvolle communicatie te doorzien. Je wordt klaargestoomd voor de communicatiepraktijk zodat jíj straks degene bent die deze trucjes succesvol inzet. Een team van communicatieprofessionals begeleid je hierbij. 

Samen met onze opdrachtgevers, docenten en coaches ga je op zoek naar de redenen achter het gedrag van mensen en organisaties en naar de werking van bekende of minder bekende principes en theorieën. Je neemt veel nieuwe kennis op marketing- en communicatie gebied tot je. Zo leer je bijvoorbeeld alles over branding. Alle nieuwe inzichten die je verkrijgt kun je niet alleen inzetten ter versterking van bekende merken en bedrijven, die zet je ook in voor het allerbelangrijkste merk: jezelf. Personal branding geeft je veel waardevolle inzichten die je helpen om jezelf beter te profileren. Hierdoor ben jij aan het einde van deze minor beter in staat om oplossingen te bieden, kun je beter omgaan met de uitdagingen van je afstudeerfase, ken je de fijne kneepjes van het influencen en ben jij een écht communicatietalent.

Deze minor is interessant voor iedereen die zich wel eens afvraagt: waarom? Ben jij nieuwsgierig naar de vraag achter de vraag en wil jij graag weten hoe je écht impact kunt hebben? Volg jij op dit moment een hbo-opleiding en heb jij je propedeuse behaald? Dan is deze minor iets voor jou!

Uitgesloten voor deze minor zijn studenten van de opleidingen Bedrijfskunde MER, Commerciële Economie, International Business and Management Studies en Media, Informatie en Communicatie.

Communicatie is al zo oud als de mensheid en wordt al eeuwen gebruikt om gevaren over te brengen, afspraken te maken en te beïnvloeden. Waar we in het verleden begonnen met rotstekeningen, zijn we inmiddels aanbeland in een digitale wereld vol multimedia. Hoe zorg je er nu voor dat je boodschap opvalt én de juiste impact maakt? En hoe voorkom je dat een communicatie-uiting geen onderdeel wordt van de information clutter? Er gaat geen dag voorbij dat je niet in aanraking komt met communicatie-uitingen die tot in de puntjes zijn uitgedacht en met maar één specifiek doel: jou beïnvloeden. Hoe ga je daar mee om en hoe prik je daar doorheen? En, nog belangrijker, hoe kun jij dit (later) zelf succesvol gaan inzetten?

Hoe kan het bijvoorbeeld dat we Coca Cola per definitie lekkerder vinden dan een huismerk? En waarom denken we bij de combinatie van de woorden automerk en veiligheid al gauw aan het merk Volvo? Waarom beïnvloedt fake news ons stemgedrag? En hoe kan het dat de vlog van Enzo Knol meer dan 2.000.000(!) volgers heeft? Waarom staat je broertje voor dag en dauw op om met zijn krantenwijk te sparen voor een nieuwe Apple iPhone? En waarom wil hij echt geen ander merk?

In deze minor leer je de kunst van het beïnvloeden. Je leert hoe je een overtuigende boodschap overbrengt en, nog belangrijker: je leert begrijpen waarom dat nodig is. We gaan op zoek naar de geheimen van communicatie! Het zijn onderwerpen die je elke dag tegenkomt. Dit geeft je een waardevol inzicht in bijvoorbeeld de trucjes uit beroepspraktijk, de gedachte achter reclames en waarom de ene viral succesvol is en de andere niet. Kortom, je leert in een half jaar hoe én waarom communicatie werkt.

Tijdens deze minor krijg je theorie aangereikt van docenten met zowel onderwijs- als praktijkervaring. En om je ook vast kennis te laten maken met hoe het er in de praktijk aan toe gaat, krijg je gastlessen van mensen die midden in de praktijk staan. Je gaat aan de slag met praktijkopdrachten en cases uit het werkveld. Zo word je elke week een groter communicatietalent.

Je krijgt een tentamen over de aangeboden theorie. Daarnaast maak je opdrachten bij de thema’s Concerncommunicatie, Marketingcommunicatie, Digital marketing en Interne communicatie. Je schrijft een communicatieplan over een onderwerp naar keuze, dat aansluit bij één van de thema’s. Je presenteert dit plan bij je opdrachtgever, het gaat om een reëel plan in de praktijk!


Contact
Bertus Botter
a.botter@saxion.nl
06 - 2362 0389