Saxion kunstwerk plein Enschede
Corporate

Hoe word je de beste hogeschool van Nederland? (1)

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Collegevoorzitter Anka Mulder sprak vorig jaar uit dat Saxion de beste hogeschool van Nederland kan worden toen ze haar visie voor de hogeschool presenteerde. Sindsdien zijn er veel stappen gezet, waaronder het vaststellen van de nieuwe strategische agenda 2020-2024. Tijd voor een blik in de keuken, want hoe staat het met deze ambitie? Dit keer deel 1, over (inter)nationale profilering met de regio en de kwaliteit van onderwijs en onderzoek.

“De ambitie leeft nog steeds”, vertelt Saxion collegevoorzitter Anka Mulder. “We hebben een prima studiejaar achter de rug: goede visitaties, wat betekent dat het met de kwaliteit van het onderwijs goed gaat. Ook met de zichtbaarheid van de hogeschool gaat het goed. Zo is bijvoorbeeld een van de meest gelezen stukken van Tubantia een artikel over een van onze studenten: Mendior Goossens, student Ondernemerschap en Retailmanagement, die een behandelmethode voor psoriasis bedacht. Een geweldig voorbeeld van een succesvolle bijdrage aan onze maatschappij.”

Nieuwe strategie

Maar de collegevoorzitter kijkt graag ook vooruit. “We staan aan de start van een nieuwe strategische agenda, voor de periode 2020 – 2024. Daarmee zijn heel veel mensen op een aantal punten al enthousiast aan de slag gegaan. De manier waarop de hogeschool duidelijk wil maken hoe het nog meer een bijdrage kan leveren aan de maatschappij bijvoorbeeld. Onze lectoren werken er hard aan om hun onderzoek zichtbaarder te maken. Zo was Jan Veuger, lector Blockchain, twee keer op BNR Nieuwsradio te horen en heeft Jan Jukema, lector Verpleegkunde, samen met de Universiteit Twente een groot onderzoeksprogramma binnengehaald. Dat is goed voor de maatschappij en het levert mogelijk nieuwe subsidies op en bekendheid voor de hogeschool en de regio.”

Regio centraal

Het is belangrijk dat we niet vergeten dat wat de hogeschool doet van belang is voor de regio, aldus Anka. “De regio staat daarom centraal in onze strategie. Het onderzoek van onze hogeschool, net als de studenten die Saxion aflevert, helpt bedrijven competitief en innovatief te blijven. We willen het bedrijfsleven en organisaties helpen en daarom trekken we samen op met nationale en internationale onderzoekpartners om te tonen dat het onderzoek dat we samen met hen doen en de kennis die we delen deze regio verrijkt. Net zo belangrijk voor de regio is dat we ook in de toekomst voldoende studenten kunnen opleiden om te voorkomen dat er tekorten ontstaan op de arbeidsmarkt. Wanneer Saxion aantrekkelijk blijft voor studenten van binnen en ook buiten de regio levert de hogeschool hieraan een bijdrage.”

Coalitie met de regio

En samen optrekken als regio betekent volgens de collegevoorzitter ook samen aandacht vragen bij de politiek. “Oost, maar ook Noord en Zuid Nederland ontwikkelen zich demografisch anders dan de Randstad. Daar vragen we aandacht voor bij de overheid, want het is belangrijk dat onze regio ook in de toekomst een volwaardig en breed aanbod aan opleidingen  heeft, zodat jongeren alle keuze hebben. Toen eerder dit jaar een forse korting dreigde voor een aantal hogescholen, zijn we met meerdere hogescholen samen opgetrokken richting het ministerie. Met de regio deden we dat in een brief aan de minister, ondertekend door burgemeesters, provincie en CEO’s. Samen een vuist maken tegen de herverdeling van de bekostiging in het hoger onderwijs en daarmee opkomen voor hoger onderwijs in onze regio. Dat is gelukt, de korting is van de baan en ik wil onze partners in Oost Nederland bedanken voor hun steun.“

Natuurlijk ontwikkelt Saxion ook op andere punten. Daarover hoor je volgende week meer. Bij de opening hogeschooljaar op 5 september wordt er ook meer verteld over de strategische lijnen van Saxion.

Wil je bij de opening van het hogeschooljaar zijn?

Meld je dan aan.
Zes strategische lijnen voor Saxion 2020-2024

Zes strategische lijnen geven invulling aan de ambitie van Saxion

1. Saxion Onderwijsmodel
2. Onderzoek en Ondernemerschap
3. Living Technology
4. Internationalisering
5. Externe Oriëntatie en Profilering
6. Slagvaardige organisatie

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!