Frank van de Maat
Onderwijs

'Ik heb op een andere, innovatieve manier naar mijn werk leren kijken'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Eigenlijk vindt Frank van de Maat het jammer dat zijn opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement bij de Saxion Parttime School (SPS) er bijna opzit. Nog twee modules en een afstudeerproject scheiden hem van zijn diploma. “Ik heb op een andere, innovatieve manier naar mijn werk bij Scapino leren kijken,” vertelt Frank.

Zestien jaar werkt hij inmiddels bij Scapino en daarin was “never a dull moment” te bekennen. De grote winkelketen krabbelde de afgelopen drie jaar weer langzaam op na het failliet van de MacIntosh Retail Group. Tegenwoordig oefent Frank zijn functie als medewerker interne communicatie en filiaalhouder uit onder de vlag van het nieuwe moederbedrijf Zire BV, waar ook Ziengs onderdeel van uitmaakt. Scapino is er nog. Met 170 filialen bedient het concern met haar scherp geprijsde assortiment aan kleding en schoenen nog steeds het wat traditioneler ingestelde klantensegment. “Dat betekent niet dat we als Scapino stilstaan. We vernieuwen nu onze winkels en bedrijfsvoering. Zelf wilde ik ook verder, me vernieuwen.”

Dus besloot je een opleiding bij Saxion Parttime School te gaan volgen?

“Ik mocht verder groeien bij Scapino, maar had niet de ambitie om rayonmanager te worden of sec filiaalmanager te zijn. Er speelde van alles. Aktiesport moest als shop-in-shop bij ons geïmplementeerd worden, we kwamen onder de hoede van Ziengs en er startte een pilot om een deel van onze winkels een nieuw gezicht te geven. Zelf wilde ik groeien, want ik merkte dat ik qua kader en kennis bleef hangen in wat ik ooit geleerd had of om me heen zag gebeuren in de retail-wereld. Ik kreeg de mogelijkheid in een soort talent-pool te komen, samen met medewerkers van De Bijenkorf en V&D, dat toen nog bestond, maar ik wilde mijn blik juist verbreden. In Tubantia las ik dat Saxion startte met de Saxion Parttime School, waar ik de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement (voorheen Small Business en Retail Management) ging volgen. Dat was mogelijk op een manier die paste in mijn drukke werkschema, waarbij ik ook elke zaterdag nog gewoon op de winkelvloer te vinden ben.”

Je wilde met deze nieuwe studie je blik verbreden. Is dat gelukt?

“Zeker. Vakken als Kwaliteitsmanagement, Naar een Innovatie Organisatie en Effectuation hebben me heel anders leren kijken naar Scapino en naar de manier waarop ik mijn eigen werk vorm kan geven.” 

Kun je uitleggen hoe dat werkte voor het vak Effectuation?

“Bij Effectuation gaat het erom dat je je productenaanbod of dienstverlening vernieuwt door in feite heel goed te kijken naar welke bestaande ingrediënten je al voor handen hebt. In Nederland zijn we dat van oudsher niet gewend. Als we met iets nieuws starten, volgen we meestal een aantal traditionele stappen om ons doel te bereiken. Ook in de retail. Voor het vak Effectuation leerde ik op een nieuwe, creatieve manier naar bestaande mogelijkheden op de werkvloer kijken. Ik schreef een plan hoe we in één van onze filialen een pilot konden draaien met touchscreens die we hadden overgenomen uit de inboedel van Aktiesport. Het leek me interessant die touchscreens te gebruiken voor units in de winkel waar de klant zelf een barcode van paar sportschoenen kan scannen om te zien welke kleuren en maten er op voorraad zijn of bijbesteld kunnen worden. Als je een stap verder gaat, kun je de klant die scan ook met zijn eigen smartphone laten maken, via een app. De klant hoeft zelf niet online te zoeken, maar wordt snel en eenvoudig bediend. De tools en de techniek zijn allemaal voor handen, zoals je dat op een Effectuate manier volgens de theorie doet. Het hoeft alleen nog maar geïmplementeerd te worden.”

En gaat Scapino de pilot daadwerkelijk uitvoeren?

“Nog niet. We moeten momenteel keuzes maken in wat het hardst nodig is om ons als keten te vernieuwen. Werken aan een nieuwe uitstraling van een groot deel van onze filialen heeft nu prioriteit. We hebben een wat traditioneler ingesteld klantenbestand, dat vooral nog veel over de vloer komt. Dat wil trouwens niet zeggen dat we onze klanten niet kunnen verrassen met dit soort services in de winkel, waarbij we sterker gaan inzetten op onze omnichannel-strategie. In dit geval heeft Effectuation mij al heel anders leren kijken naar allerlei processen binnen mijn werk.”

Dus je neemt heel wat mee uit je opleiding?

“Ja, echt. Veel vakken gaan specifiek over de toekomst van retail management. Aan de ene kant kun je, werkend bij een nog wat traditioneler bedrijf, denken: “Ik kan daar nu toch nog niets mee.” Aan de andere kant heb je deze vergezichten keihard nodig om te beseffen hoe ook ons vakgebied steeds verder gaat kantelen om aan de wensen van de consument te kunnen blijven voldoen. Er komt niet alleen een nieuwe generatie klanten, maar ook een nieuwe generatie medewerkers aan. Dat zijn mensen die zijn opgegroeid met technologie en zodoende heel anders denken, werken en consumeren dan de generatie die we langzaam maar zeker achter ons laten. De grote, wat traditioneel ingestelde bedrijven moeten zich ook realiseren dat ze, al dan niet op onderdelen, keihard ingehaald kunnen worden door kleine ondernemingen. Die werken slimmer en sneller en komen dichter bij de wensen van de klant. Dit schooljaar starten er nog vier Scapino-medewerkers bij de Parttime School. Ik vind het een goede ontwikkeling dat meer van onze mensen hun horizon verbreden en die kennis mee terugnemen naar ons bedrijf.”

En jij?

“Ik had bij een aantal vakken het gevoel dat ik na tien weken nog veel meer wilde weten, de diepte in wilde. Voor mijn afstudeerproject wil ik me eerst bezighouden met de manier waarop klanten online exact kunnen zien welke maten onze schoenen en kledingstukken hebben. Daarnaast ga ik me alvast, in overleg met Saxion, oriënteren op het volgen van een master. Ik zoek steeds naar een inhoudelijke, doorgaande lijn en wil echt met onderwerpen aan de slag die ik in de praktijk vorm kan geven. Ik heb ideeën genoeg, er borrelt van alles.”

Kennismaken met de Saxion Parttime School?

Kom naar de Open Avond!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Diana de Beus: 'Ik wilde doorgroeien en deze deeltijdopleiding paste precies bij mijn plannen' Onderwijs

'Ik wilde doorgroeien en deze deeltijdopleiding paste precies bij mijn plannen'

03 december 2019
Coby Organisatie

Nominatie landelijke scriptieprijs HRM

21 november 2024
Onderwijs

Professionele Leergemeenschap: vertragen voor inzicht