man met vr bril

Extended Reality Lab virtueel geopend in Enschede

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vandaag is in Enschede op locatie Ariënsplein het Extended Reality Lab geopend. Bezoekers konden hier virtueel een lintje doorknippen en verschillende demo’s van studenten en partners bekijken. "Het XR-lab geeft Saxion de mogelijkheid om langdurige projecten te doen met het bedrijfsleven en lectoraten."

Het Saxion XR-lab biedt hardware, ondersteuning, expertise en werkplekken en is bedoeld voor iedereen die deze nieuwe technologieën en hun toepassingen wil verkennen. Met state of the art virtual en augmented reality-devices, computers, motion capture oplossingen, camera’s en audioapparatuur is er een breed scala aan apparatuur beschikbaar.

Technologielab

"Fantastisch hier, het is echt een technologielab," vertelt projectleider Matthijs van Veen trots. Studenten ontwikkelen hier allerlei concepten: van een VR-omgeving voor een kinderboek tot civiele infrastructuur. "Maar een ander project is weer een AED-training (een draagbaar toestel dat wordt gebruikt voor reanimatie bij een hartstilstand, red.). Iets dat eigenlijk in de praktijk ook kan, maar in virtual reality een stuk makkelijker is. Het XR-lab geeft Saxion de mogelijkheid om langdurige projecten te doen met het bedrijfsleven en lectoraten."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!