Internationale dag van het geluk
Studentenleven

Dag van het Geluk: een beetje positiviteit in de coronacrisis

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Het coronavirus houdt Nederland in zijn greep. Wat anderhalve week geleden nog normaal leek, is ineens niet meer zo vanzelfsprekend. Word ik ook ziek? Hoe ziet de wereld er over drie weken uit? Juist in deze periode kunnen mensen wel wat positiviteit gebruiken. En wanneer kan dat beter dan op de Internationale Dag van het Geluk. Wanneer die is? Vandaag!

Saxion dicht. De borrel met de studievereniging waar je al maanden naar uitkeek afgelast. Het voetbal van dit weekend? Streep erdoor. Het sociale leven staat stil. Alle dingen waar je normaal juist energie uit haalt gaan niet door. Een flinke tegenvaller. Maar hoe ga je daarmee om? “We zijn geneigd te kijken naar de dingen die we niet meer kunnen doen, maar er zijn ook nog heel veel dingen die we wel kunnen”, zeggen docente Gelukskunde Mirjam Spitholt en  docente Mediapsychologie Kirsten Hofman.

“Het is belangrijk dat mensen het geluk nog zien”, vindt Spitholt. “Geluk komt en gaat niet, maar is er altijd. Door de huidige situatie denken mensen dat ze geen geluk kunnen ervaren. Maar dat ligt niet aan de situatie, maar aan de gedachten over de situatie. We denken mijlenver vooruit. Geloven niet dat we over drie weken weer op het terras kunnen zitten, maar vrezen een situatie zoals in Italië. Die gedachte maakt doodongelukkig. Maar feit is dat we geen idee hebben hoe we er tegen die tijd bijzitten. We nemen nu al een voorschot op de ellende. Zo werkt het menselijk systeem. We hebben allemaal een verhalenverteller in ons hoofd die voor 70 procent negatieve gedachten aanmaakt. Die gedachten maken ons van slag. Probeer daarom die verhalenverteller in je hoofd niet te serieus te nemen.”

Doe iets voor een ander

Zorg dus voor een positieve kijk op het leven. Maar hoe doe je dat in een tijd waarin je alleen maar corona-dit en corona-dat hoort? “Bijvoorbeeld door iets voor een ander te doen”, zegt Hofman. “Van een aantal studenten weet ik dat ze zich hebben aangemeld op een platform voor mensen die hulp nodig hebben. Ze halen bijvoorbeeld boodschappen voor ouderen. Als je zoiets doet, word je daar zelf ook gelukkig van. Online zie je daarnaast verschillende initiatieven ontstaan. Bijvoorbeeld om geld in te zamelen voor onderzoek naar medicatie tegen het coronavirus. Sommige mensen die doneren voelen zich ook gelukkiger, omdat ze het idee hebben dat ze ergens aan bij kunnen dragen.”

Iets voor een ander doen, hoe klein ook, kan net voor dat kleine beetje positiviteit zorgen. “Het gedicht lichtpuntjes vind ik daarom toepasselijk”, zegt Spitholt: “Soms zijn ze groot, soms zijn ze klein. Je hoeft ze niet te zoeken, je kunt ze ook zijn’. Dat wil ik graag meegeven. Wat kan je in deze situatie doen voor een ander? Tijdens een online college Gelukskunde heb ik studenten deze week een opdracht meegegeven. Ze moesten een dankbaarheidsbriefje sturen aan iemand die in hun leven een belangrijke rol speelt. Het schrijven van zo’n briefje zorgt al voor een beter gevoel bij jezelf, terwijl de mensen voor wie je het schrijft ook geïnspireerd raken.”

Achtbaan uitzitten

Die kleine gebaren kunnen net het verschil maken. Ervoor zorgen dat je ook in deze moeilijke tijd geluk ervaart. “Het verandert de situatie niet, maar er is wel ineens een lichtpuntje”, zegt Spitholt. “Een nieuwe, frisse gedachte die kan zorgen voor een totaal andere kijk. Nu lijkt het misschien alsof ik advies geef om naar de sunny side te gaan, maar je mag van mij ook de angst omarmen. Soms moet je de achtbaan uitzitten, even verdrietig of boos zijn. Maar als je gaat inzien dat die gedachten komen en gaan, dan wordt het rustiger in je hoofd.”

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.