Studenten ontwikkelen e-book voor scholengemeenschap: ‘Docenten waren heel enthousiast’
Het was, zeker in tijden van thuisonderwijs, een schot in de roos voor de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle: digitaal lesmateriaal waarmee scholieren docentonafhankelijk kunnen leren. Studenten van de opleiding Creative Business ontwikkelden deze lesstof in het kader van de specialisatie Educatieve Mediaconcepten. “We kregen een mailtje dat de docenten heel enthousiast waren, heel tof dat ze onze lesstof daadwerkelijk gebruiken.”
Tijdens de specialisatie Educatieve Mediaconcepten combineren studenten media en onderwijs, en leren ze hoe ze het leereffect van leerlingen kunnen vergroten door media in te zetten? Drie Creative Business-studenten kregen elk de opdracht een e-book te ontwikkelen met het thema media en mediawijsheid. Een van deze studenten was Sophie Rekers. Zij schreef voor een eerstejaars havo-klas een e-book over beeldtaal in fotografie, met de onderwerpen optische illusie, beeldcultuur en reclametechnieken.
De docenten hebben vanwege corona destijds de opdracht gekregen om zoveel mogelijk het docentonafhankelijk leren te stimuleren bij hun leerlingen. Juist in tijden van thuisonderwijs komt deze lesstof dus goed van pas.
Beeldvorming
“De focus lag daarbij op nepnieuws. Het doel was om de kids bewust te maken van hoe de media de werkelijkheid kan kleuren door middel van beeldvorming”, vertelt Sophie. “We hebben de leerlingen eerst geïnterviewd om te achterhalen wat zij al weten op het gebied van mediawijsheid. Vervolgens hebben we zoveel mogelijk informatie gezocht en dit omgezet naar lesmateriaal.”
Docentonafhankelijk leren
Voor de Thorbecke Scholengemeenschap, dat met hun module Moderne Media een voorloper is binnen het middelbaar onderwijs, kwamen de e-books als geroepen. “De docenten hebben vanwege corona destijds de opdracht gekregen om zoveel mogelijk het docentonafhankelijk leren te stimuleren bij hun leerlingen. Juist in tijden van thuisonderwijs komt deze lesstof dus goed van pas. We kregen onlangs een mailtje dat de docenten heel enthousiast waren over de materialen”, vertelt Sophie trots. “Heel tof dat ze onze lesstof daadwerkelijk gebruiken.”