Onderwijs

Laura loopt stage bij Unilever: ‘Ik wilde graag stagelopen bij een bedrijf dat iedereen kent'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Laura van Dulken studeert online marketing – een studierichting van de opleiding Commerciële Economie – en doet haar afstudeeronderzoek bij Unilever. Ze behoort tot de eerste lichting stagiaires die weer op kantoor aan het werk mag en hoopt stiekem later ook voor Unilever te mogen werken. "Ik sprak een collega die voor Unilever zowel in Singapore en Londen als in Rotterdam had gewerkt. Dat lijkt mij ook heel vet!'

Hoi Laura, waar loop je stage?

“Ik loop stage bij Unilever Food Solutions. Dit is de B2B foodservice tak van Unilever. Mijn doel was altijd om mijn afstuderen te doen bij een bedrijf waar ik later ook zou willen werken, dat is in mijn geval Unilever. Dat Unilever in Rotterdam zit is voor mij geen probleem, na mijn studie in Enschede was ik toch van plan om richting de randstad te verhuizen. De zoektocht naar de perfecte stageplek was vrij lang. Dit komt omdat ik best kritisch was en bij een groot bedrijf wilde stagelopen. Ik vond het gaaf om bij een bedrijf te zitten dat iedereen kent. Een bedrijf dat iedereen kent is natuurlijk Unilever.”

Wat doet Unilever Food Solutions?

“Unilever Food Solutions is makkelijk gezegd de B2B foodservice tak van Unilever zij richten zich voornamelijk op restaurants, cateraars, hotels, leisure parken etc. Producten van Unilever die via een groothandel weer worden verkocht aan onze klanten. Ik zit in een team dat werkt voor de ketens. Ik houd me bezig met offline en online marketing, bijvoorbeeld met activaties voor merken als De Vegetarische Slager, Knorr en Hellman’s. Een groot project waar we nu mee bezig zijn is de Horecava in Januari.”

Zou je na je studie ook bij Unilever willen werken?

“Als ik de kans krijg zou ik deze met beide handen aangrijpen! Ik vind het leuk dat binnen Unilever er zoveel mogelijkheden zijn. Ik sprak een collega die al twintig jaar bij Unilever werkt. Die had bij Unilever voor zowel Singapore, Londen als Rotterdam gewerkt. Dat lijkt mij ook heel vet! Zelf zou ik ook wel een tijdje in het buitenland willen werken, heel cool als een bedrijf je zo’n optie kan geven.”

Hoe bevalt je stage tot nu toe?

“De stage bevalt mij super goed. Door mijn minor in Barcelona die eind maart eindigde in plaats van begin februari heb ik een half jaar studievertraging. Eigenlijk is dat geluk bij een ongeluk, de twee stagiaires voor mij moesten fulltime thuis werken. Ik mag 2 dagen in de week naar kantoor en mee naar food evenementen. Zo krijg ik veel meer mee van de branche waar ik nu in werk en dat is superleuk!”

Waar moest je erg aan wennen?

“Ik moest heel erg wennen aan de eerste weken thuiswerken, ik vond dat super jammer. Het had wel klein voordeel want in mijn tweede week had ik denk ik 20 online koffie meetings gepland staan, zo heb ik in een korte tijd heel veel mensen leren kennen. Op kantoor was dat misschien wel anders geweest.“

Wat mag je allemaal doen?

“Ik doe een afstudeerstage dus ik werk 1 dag aan de week aan mijn onderzoek en 4 dagen voor Unilever. Dat is erg pittig, maar hier heb ik bewust voor gekozen. Bij grote bedrijven is dat de norm terwijl je bij kleinere bedrijven soms maar 1 dag stageloopt en de rest de tijd hebt voor je onderzoek. Ik ben zelf wat praktischer ingesteld dus ik vind deze combinatie erg prettig werken, zo kan ik toch bijna fulltime meedraaien in het team. Mijn onderzoek is naar welke digitale marketingstrategie Unilever food Solutions moet gebruiken om haar kleine klanten op de gewenste manier te bereiken.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Ik vind het heel erg leuk dat ik overal bij betrokken wordt. Zo mocht ik mee naar verschillende beurzen. En kwam ik er ook achter hoe klein de foodservicewereld is, het is echt een beetje ons kent ons. Het is heel leuk om hier zo bij betrokken te worden en dat allemaal te mogen ervaren. Ik sluit aan bij serieuze projecten en ben echt part of the team in plaats van dat ik alleen maar de easy taakjes oppak.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een leuke stage?

“Wees kritisch, dat was ik ook en het heeft me een topplek bezorgd. Ik raad aan om LinkedIn heel goed in de gaten te houden en job alerts in te schakelen. Niet alleen voor vacatures maar ook voor je netwerk, zo heb ik een keer een gesprekje gehad met iemand die ik ken die ook bij Unilever werkt. Ik heb vooral wat aan LinkedIn gehad omdat de ‘open to work’ functie heel handig is. Dan zien alleen recruiters dat je opzoek bent naar een baan/stage. Elke week kreeg ik een alert met de vacatures die bij mij zouden passen. Door het algoritme wist LinkedIn steeds beter waar ik naar opzoek was. Stuur daarnaast je CV door naar elk bedrijf waar je graag zou willen werken. Een goed CV is echt een must. Laat hier zien wie je echt bent, bedrijven willen weten of ze een klik met je hebben. Op mijn stage vacature hadden 600 mensen gesolliciteerd, dan gaan ze echt niet al die motivatie brieven lezen maar wel alle CV’s. “

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.