Koningsdag: het kan eindelijk weer!
Studentenleven

Koningsdag: het kan eindelijk weer!

Maya ter Steege
Maya ter Steege Leestijd Minuten

Onze koning Willem-Alexander is 27 april jarig en dat vieren we natuurlijk met Koningsdag, de dag die in het teken staat van feesten, vrijmarkten en natuurlijk de koning zelf. Na twee jaar lang Koningsdag niet uitbundig gevierd te hebben, zijn de feesten en vrijmarkten weer terug! Dus, schmink die rood-wit-blauwe strepen maar alvast op je wangen, want de Saxion-steden hebben uitgepakt en er is meer dan genoeg leuks te doen tijdens Koningsdag (én -nacht).

Apeldoorn

Op Koningsdag kan de kleedjesmarkt in de binnenstad van Apeldoorn natuurlijk niet ontbreken. Hier kun je terecht voor allerlei leuke tweedehands spullen. Terwijl je rondstruint over de markt, kun je genieten van de leuke optredens van verschillende straatartiesten.

Ook is er een gaaf programma opgesteld in het Oranjepark.  Het park wordt op Koningsdag omgetoverd tot een plek vol met culturele uitingen. Hier kun je genieten van zowel professionele als amateurartiesten die optredens verzorgen in de vorm van muziek, dans, theater, sport, spel en beeldende kunst.

Natuurlijk kun je ook terecht op de Koningskermis op het heringerichte Marktplein. De kermis staat er tot en met 1 mei, dus wees gerust als je er niet op Koningsdag aan toe komt: je hebt de rest van de week nog!

Koningsdag is natuurlijk niet compleet zonder een goede Koningsnacht, gelukkig organiseert Gigant op 26 april The Incredible Kingsnight. Van 19.00 – 01.00 uur kun je raven bij de Ravesteeg outdoor stage en van 00.00 – 04.00 uur kun je binnen losgaan op ’t stevige techno feestje in de popzaal.

Deventer

In Deventer wordt er natuurlijk op Koningsdag een kleedjesmarkt georganiseerd die zich verspreidt vanaf de Brink. Vanaf ongeveer 15.00 uur wordt er tot middernacht live opgetreden op de Brink, in vier verschillende sessies in het teken van André Hazes senior, AC/DC, Adele en Prince.

Koningsnacht wordt natuurlijk ook goed gevierd! Op 26 april begint het op jongeren gerichte programma al vanaf 17.00 uur op de Brink. Hierbij kun je losgaan op muziek van Giocatori, Vieze Vedi, Onderkoffer, SGT Friendly, Rhandy Bischop en niet te vergeten: Poke, die je misschien wel kent van hits als Loco.

Enschede

In Enschede worden er op Koningsdag twee verschillende markten georganiseerd: de kindermatjesmarkt op het H.J. van Heekplein en de Oranjemarkt die door de binnenstad verspreid is in verschillende straten.

Door de dag heen kun je op verschillende locaties in Enschede terecht voor een gaaf optreden. Als je van rock houdt, kun je terecht bij Café Rocks in de Hofstraat, voor goede beats moet je op het Stationsplein zijn en iets verderop loop je het regenboogfeest tegemoet in de Walstraat. Ook komt Miss Montreal optreden op de Oude Markt rond 14.30 uur, dus dat is zeker een kijkje waard!

Op Koningsnacht kun je natuurlijk ook op verschillende locaties losgaan. In de stad kun je terecht voor veel verschillende optredens van allerlei muziekgenres. Daarnaast kun je je gekste outfit aantrekken voor Qmusic the Party FOUT! bij de universiteit met Snollebollekes, Jannes, Ch!pz, Altijd Larstig & Rob Gas Dr op, Abba Fever en natuurlijk het Qmusic DJ Team.

Kortom: we mogen weer lekker losgaan op livemuziek en kunnen weer rondstruinen op allerlei leuke vrijmarkten met muziek, leuke optredens en activiteiten tussendoor. Dus, waar ga jij met Koningsnacht en/of -dag heen

Maya ter Steege

Maya studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze houdt niet van stilzitten en heeft daarom altijd wel iets te doen, maar probeert toch ook de ruimte te nemen om te ontspannen. Ze maakt in haar vrije tijd daarom graag een wandeling of pakt eens in de zoveel tijd weer een oude creatieve hobby op.