Schets van installatie van de afvalwaterzuivering in gebouw

‘BluElephant’ overgedragen aan Saxion

Op woensdag 1 februari 2023 is de innovatieve waterzuivering ‘BluElephant' overgedragen aan Hogeschool Saxion in Enschede door waterschap Vechtstromen en Jotem water solutions. Saxion gaat de BluElephant inzetten voor de zuivering van toiletwater.

De BlueElephant is het eerste prototype van een kleine innovatieve zuivering, die afvalwater schoonmaakt voor hergebruik. Saxion gaat de BluElephant gebruiken om het toiletwater van één van haar gebouwen (Wolvekamp) te zuiveren, zodat het direct hergebruikt kan worden voor toiletspoeling. Aanvullend onderzoeken Saxion en haar partners hoe zij het systeem robuuster en betrouwbaarder kunnen maken en hoe de waterkwaliteit met aanvullende zuiveringsstappen verhoogd kan worden tot drinkwaterkwaliteit.

Veel mogelijkheden

De BluElephant wordt zo genoemd door zijn bijzondere vorm en zijn kleur. Deze unieke vorm is te danken aan design engineer Rob van Opdorp. De slimme en kleine afvalwaterzuivering, ontworpen door Jotem water solutions en Rob van Opdorp Product-Designs, maakt gebruik van membraanfilters en UV-desinfectie. Het compacte apparaat kan goed worden ingezet in kleinere woonwijken, in het buitengebied of bij evenementen. Ook voor campings en jachthavens biedt het mogelijkheden en militairen kunnen hem meenemen in het veld, of wanneer ze uitgezonden worden naar verre landen. Op termijn kan het een duurzame aanvulling zijn op de grote, centrale zuiveringen, om lokaal waterhergebruik mogelijk te maken zonder dat geïnvesteerd hoeft te worden in uitgebreide transportleidingsystemen.

Oranje, bolvormig prototype van een kleine innovatieve zuivering van afvalwater

Innovatie-initiatieven

Het is mooi om te zien hoe verschillende partijen elkaar versterken bij het zoeken naar oplossingen voor (afval)waterzuivering en waterkwaliteit. De verdere ontwikkeling en uitrol van de BluElephant is mede gefinancierd door het Vechtstromen Innovatiefonds en wordt geregisseerd vanuit een adviesraad, waarin vertegenwoordigers zitten van waterschap Vechtstromen, Jotem water solutions, de Koninklijke Landmacht, World Waternet, Rob van Opdorp Product-Designs én Hogeschool Saxion – lectoraat International Water Technology.

Praktijkervaring op het Klimaatplein

Eén van de mogelijke toepassingen van het gezuiverde water van de BluElephant is het leveren van veilig water voor het Saxion Klimaatplein in tijden van onvoldoende neerslag. Het Klimaatplein zal medio 2023 voor het hoofdgebouw van Saxion gerealiseerd worden om een klimaatbestendige omgeving te realiseren. Het verhard oppervlak wordt, rekening houdend met de functie als entree, geminimaliseerd, terwijl het waterbergend vermogen en de groene uitstraling gemaximaliseerd worden.

Verschillende partijen versterken elkaar bij het zoeken naar oplossingen voor waterzuivering en -kwaliteit.

Duurzame ontwikkelingen

De BluElephant maakt onderdeel uit van het nieuwe Waterlab van het Saxion-lectoraat International Water Technology, waarin de betrokken partners samen met onderzoekers en studenten van Saxion nieuwe zuiveringstechnieken ontwikkelen en testen. Het gezuiverde water wordt door Saxion niet alleen hergebruikt voor toiletspoeling, maar ook als onderzoeksmateriaal in het lab. Het Waterlab onderzoekt hiermee hoe overtollig grondwater en regenwater gezuiverd worden tot drinkwaterkwaliteit. Het geproceerde water hergebruikt Saxion voor toiletspoeling en als water voor in haar onderzoekslaboratoria. Zo gebruikt Saxion de BlueElephant in het onderwijs en onderzoek en doet het ervaring op met het gebruik in de praktijk, als een demo-installatie voor de buitenwereld.

Vergelijkbaar project in het nieuws

Het uiteindelijke doel van de BlueElephant is om van het toiletwater drinkwater te maken. Lector Harry Futselaar van het lectoraat International Water Technology vertelde onlangs bij RTV Oost over een project met hetzelfde doel: de installatie in de kelder van de Melkhal in Deventer.