Studenten Creative Media & Game Technologie krijgen 9 voor VR-ervaring depressie
Eva Grootscholten en Max Manenschijn van de opleiding Creative Media & Game Technology hebben voor het Lectoraat Ethiek en Technologie gewerkt aan een VR-ervaring over depressie. Deze ervaring is bedoeld voor de naasten van mensen die lijden aan een depressie. De ervaring is een game die niet bedoeld is om leuk te zijn, maar om de neerslachtigheid en doelloosheid te ervaren die mensen met depressie hebben als ze wakker worden. Het begint al met de wekker die gaat en waarmee je eindeloos kunt snoozen maar het gaat bijvoorbeeld ook de doelloosheid die wordt ervaren tijdens het rondlopen door het huis.
Voor het ontwikkelen van de ervaring hebben Eva en Max een goed beeld weten te krijgen van depressie door met veel mensen in gesprek te gaan, waaronder een psychiater van het ZGT, en door het afnemen van interviews. Dit is goed terug te zien in de sfeer, gameplay en de innerlijke dialogen. De doelloosheid is te zien doordat er geen directe aanwijzingen zijn van wat er gedaan moet worden, de speler kiest zelf welke ruimtes worden betreden, welke kastjes opengaan en welke voorwerpen worden opgepakt. De omgeving is vormgegeven in doffe kleuren, en alles ziet er leeg en somber uit.
Moeilijke keuzes rondom depressies worden niet alleen door de depressieve persoon zelf gemaakt, maar vaak met familie en naasten. Voor deze betrokkenen is het soms heel moeilijk te begrijpen hoe het is om een depressie te hebben. Een 'immersive technology', ofwel een technologie waarmee je helemaal ondergedompeld wordt in een ervaring, kan bijdragen aan empathie en begripsvorming en zo helpen bij het ondersteunen van mensen met een depressie. In het ontwerpproces zijn enkele bewuste keuzes gemaakt die ethisch van aard waren. Zo zijn bepaalde onderwerpen als medicatie bewust weggelaten en is ook erg gelet op het niet te sterk overdrijven van bepaalde aspecten van depressie, waardoor de ervaring niet te sturend wordt of als te heftig wordt ervaren.
Eva en Max hebben beide een welverdiende 9 gehaald voor deze prachtige prestatie.
Bekijk een doorloop van de VR-ervaring: