Duurzaamheid omarmd: een inspirerende bootcamp in Hongarije
Mette, een Nederlandse studente International Hotel Management, vertelt over haar ervaringen tijdens een bootcamp in Hongarije, waar de focus lag op de toekomst van ons eten en drinken. In dit interview lees je hoe deze unieke ervaring tot nieuwe inzichten heeft geleid, welke uitdagingen er waren en hoe die uitdagingen opgepakt zijn. Ontdek hoe belangrijk het is om culturele diversiteit te omarmen bij het werken aan projecten uit het 'echte leven'.
Bedankt voor je komst vandaag. Stel jezelf even voor: waar kom je vandaan en welke studie doe je?
Hoi, mijn naam is Mette. Ik kom uit Nederland en ik studeer International Hotel Management bij Saxion in Apeldoorn.
Hoe kwam je bij deze bootcamp?
Dat kwam eigenlijk door Liesl. Zij werd eerst gevraagd om mee te doen. Mark, een docent bij Saxion, had haar benaderd en gevraagd of ze geïnteresseerd was. Mark vroeg ook of ze nog iemand anders kende die eventueel geïnteresseerd zou zijn, en toen noemde Liesl mijn naam. Ik kreeg een uitnodiging en ik vond het heel interessant, dus ik heb me aangemeld.
Wat trok je aan in de bootcamp?
Vooral om mensen te leren kennen uit verschillende landen met verschillende achtergronden. Ik studeer al in een internationaal programma, maar door COVID ben ik niet echt in contact gekomen met andere culturen. Dus dit leek me de perfecte gelegenheid om mijn netwerk uit te breiden. Daarnaast vond ik het onderdeel over F&B (Food & Beverage) echt intrigerend, want dat is een aspect dat ik leuk vind en waar ik meer over wil weten. Ik denk dat dit de drie belangrijkste redenen waren om te gaan.
Dit leek me de perfecte gelegenheid om mijn netwerk uit te breiden.
Beschrijf voor ons eens het thema van de bootcamp het project waaraan je werkte.
Het thema was de toekomst van F&B. Wij werden ingedeeld bij de duurzaamheidsprojecten van Jules, van het bedrijf Supp.li. De vraag was: hoe kunnen we consumenten overtuigen om meer duurzame producten te kopen en hoe kunnen consumenten meer kennis opdoen over de producten? Een week lange werkten we met een team van zes mensen aan dit probleem. We begonnen vanaf nul en probeerden het probleem te doorgronden en oplossingen te zoeken. Uiteindelijk ontwikkelden we een prototype en een pitch om het te presenteren. Daarop hebben we ons de hele week gefocust.
Welke uitdagingen kwam je tegen tijdens het project en in de groep? Hoe heb je die uitdagingen aangepakt?
In het begin hadden we wat samenwerkingsproblemen en uitdagingen, want we waren het niet gewend om samen te werken. Sommige teamleden waren gestrest, maar we hebben erover gepraat en de problemen aangepakt. Naarmate we verder kwamen, werd de samenwerking beter. Ieder van ons pakte een eigen taak op. Een andere uitdaging was dat we in het begin niet goed wisten wat er van ons verwacht werd en hoe we het probleem moesten benaderen. Gelukkig hadden we mentoren zoals Elaine uit Oostenrijk: zij hielp ons op het juiste spoor te blijven en gaf ons waar nodig begeleiding. Eigenlijk was onze grootste uitdaging dus hulp en begeleiding vragen, maar dit bleek een cruciale stap te zijn om onze hindernissen te overwinnen.
Welke oplossing bedacht jouw team?
We kwamen met verschillende en oplossingen. De belangrijkste was de ontwikkeling van een productsticker met een diagram. Het diagram zou de duurzaamheid van het product tonen. Het was gebaseerd op economische, ecologische en sociale criteria. Consumenten zouden door het bekijken van de sticker eenvoudig kunnen zien hoe duurzaam een product is. We voegden ook een QR-code toe aan de verpakking. Deze code zou consumenten doorsturen naar een website met meer informatie over het diagram, de producten, de duurzaamheid en de productiewijze. Bedrijven konden partner van ons worden en hun duurzame producten via onze website aanbieden. Uiteindelijk leidde alles dus terug naar de website, waarmee consumenten een weloverwogen en bewuster besluit konden nemen over hun duurzame aankopen.
Oh! Dat is echt goed! Vond je het leuk om aan dat project te werken?
Ja, ik vond het echt heel leuk om mee te doen. Vooral omdat er in mijn team mensen zaten met allerlei verschillende achtergronden. Dat was echt leuk, want iedereen bracht iets nieuws in. Sommige teamleden hadden kennis over voor mij onbekende onderwerpen en ik heb veel van hen geleerd. Het was een geheel nieuwe ervaring, want we moesten zoveel doen in een hele korte tijd. We moesten iedereens sterke punten achterhalen en hier vervolgens optimaal en snel gebruik van maken om tot een krachtige oplossing te komen. Onze stakeholder was ook erg tevreden met de resultaten. Hij wil het verder uitwerken en er mogelijk een bedrijfsmodel van maken.
Het is natuurlijk uniek dat je aan een echt probleem mag werken met een echte klant, die bovendien echt belang heeft bij de oplossing.
Wow, fantastisch! Zou jij andere studenten aanraden om in de toekomst mee te doen aan zo'n bootcamp?
Absoluut! Ik zie het als een unieke kans. Je leert heel veel, ontmoet mensen uit verschillende culturen en maakt nieuwe vrienden. Het is natuurlijk uniek dat je aan een echt probleem mag werken met een echte klant, die bovendien echt belang heeft bij de oplossing. Zo'n kans krijg je tijdens je reguliere studietijd niet vaak. Daarnaast biedt deze bootcamp je de mogelijkheid om echt een band op te bouwen met je team en jezelf zowel fysiek als mentaal uit te dagen door mee te doen aan allerlei activiteiten. Dus ja, ik kan het andere studenten van harte aanbevelen.
Wat zou je belangrijkste advies zijn voor studenten die ook zoiets willen proberen?
Wees niet bang om Engels te spreken of fouten te maken. De hele week is de voertaal Engels en dat kan soms best een uitdaging zijn. Maar laat je niet tegenhouden omdat je bang bent om fouten te maken. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en niemand spreekt perfect Engels. En sluit jezelf niet buiten door alleen contact te hebben met mensen uit jouw land of uit je eigen groep. Doe je best om met anderen te praten, probeer de ander echt te leren kennen en maak nieuwe vrienden. Het belangrijkste is dat je je openstelt voor nieuwe ervaringen en culturen.