Beatrice de Graaf te gast bij Saxion

“Een inspirerende middag voor iedereen met passie voor Security Management.” “Fijn om weer oude bekenden tegen te komen en nieuwe contacten op te doen.” “Ik ga mijn klasgenoten vertellen dat ze écht iets gemist hebben.” Drie citaten van deelnemers aan het Congres “Security: verleden, heden en toekomst” op 14 juni 2024 bij Saxion in Apeldoorn.

Tijdens het congres stonden ontmoeting, verbinding en verdieping centraal. De deelnemers waren afkomstig uit het werkveld (waaronder veel alumni Security Management), onderwijs en ook studenten grepen deze congresmiddag aan om nieuwe kennis en kennissen op te doen.

Organisator Ben den Tuinder was deze middag gastheer en Caroline van de Molen verzorgde de opening. Er waren twee workshoprondes die werden verzorgd door het Ministerie van Defensie, ING, Dyami, KreOs, ICTRecht, Nsecure, Van de Bunt adviseurs en de Nationale Politie. Thales had haar Cyber Escape Room beschikbaar gesteld.

Het hoogtepunt van de middag was toch wel de keynote. Deze werd verzorgd door niemand minder dan Beatrice de Graaf, hoogleraar geschiedenis van de internationale betrekkingen en terrorisme-expert aan de Universiteit Utrecht. Naast auteur van diverse boeken is zij bekend door haar vele media-optredens. Op een bevlogen en welbespraakte manier nam zij haar toehoorders mee in thema’s als veiligheidsdilemma’s, veiligheidsgevoel, veiligheidsstress, social media, de dramadriehoek, een nieuw moreel veiligheidsverhaal en onze eigen weerbaarheid. Food for thought!

Journalist Wim Eikelboom (buitenstaander in de security-wereld) sloot het plenaire gedeelte af met het delen van zijn observaties en bevindingen. Een aantal dingen viel Wim op deze middag:

• De sector van veiligheid en security is niet langer een mannenwereld (al zijn mannen nog altijd in de meerderheid).
  • Over veiligheidsdilemma’s wordt in alle openheid van gedachten gewisseld in de sector, waarbij het bedrijfsleven hand in hand gaat met de overheid.
  • In veiligheidsdenken ligt veel accent op een doelgerichte aanpak en minder op waarden, moraliteit en ethiek.
  • Cyberveiligheid is dominant in veiligheidsvraagstukken.
  • De boodschap om persoonlijke weerbaarheid te vergroten, helpt ons af van de utopie dat de overheid ons absolute veiligheid kan garanderen.

Kortom, er was genoeg om tijdens de borrel over na te praten.

Het congres werd facilitair ondersteund voor een groep tweedejaars HBS-studenten. De deelnemers waren erg enthousiast over de professionaliteit en kundigheid van deze groep studenten. De HBS-studenten hadden zelfs een heuse Security Bingo bedacht met een leuke prijs voor de winnaar.

Tweedejaars Security Management student Nienke van Born beheerde tijdens deze middag het Instagram-account van Saxion zodat iedereen door middel van korte filmpjes het congres kon meebeleven.

Op naar de volgende editie…

Journalist Wim Eikelboom