Colin Wormmeester.jpg
Onderwijs

Colin stroomde vanuit de associate degree door naar de bachelor: 'Ik vind het leuk dat ik nu twee diploma’s ga halen'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Een hbo-opleiding in twee in plaats van vier jaar, dat klonk Colin Wormmeester als muziek in de oren. Hij schreef zich in voor de associate degree Ondernemerschap en Retail Management. Toen hij deze had afgerond, besefte hij dat hij eigenlijk toch nog wel iets langer wilde studeren. Daarom stroomde hij in bij de bacheloropleiding, die hij nu versneld kan afronden.

Studieroute

Na de havo besloot Colin een mbo-opleiding in de richting van autoverkoop te volgen. Hij koos voor het mbo omdat de hbo-opleiding in deze richting particulier was. Ook moest hij erg ver reizen. "Omdat ik van de havo kwam, kon ik die mbo-opleiding in twee in plaats van drie jaar afronden. Toen ik deze had afgerond, wilde ik eigenlijk wel aan het werk, maar ik was pas 19 jaar. Ik besloot er daarom nog een studie achteraan te doen. Ik had geen zin meer in een studie van vier jaar, dus de associate degree Ondernemerschap en Retail Management trok mij aan. Deze studie duurde maar twee jaar."

Associate degree

Een associate degree zit tussen mbo en hbo in. Colin hoorde tot de eerste lichting die aan deze associate degree begon en wist daarom niet helemaal wat hij ervan moest verwachten. "Ook na twee jaar associate degree was ik nog vrij jong. Uiteindelijk werd wel duidelijk dat als ik de bachelor zou doen, ik echt een hbo-opleiding op zak zou hebben. Dat besloot ik te doen." Dit traject kon Colin ook versneld afronden omdat hij vrijstellling heeft gekregen voor zijn minor. Hij is momenteel bezig met de versnelde bachelor waarin hij vakken volgt van het tweede leerjaar van de bachelor en daarna nog een jaar gaat afstuderen.

Doorstroom bachelor

Uiteindelijk studeert Colin nu dus net zo lang bij Saxion als wanneer hij direct de bachelor Ondernemerschap en Retail Management had gekozen. Toch is hij blij dat hij voor deze route heeft gekozen. "Mentaal hielp het misschien om het op te delen in stukjes, maar eigenlijk had ik daar van tevoren niet echt over nagedacht. Het is wel fijn dat ik op deze manier ook na twee jaar had kunnen zeggen dat ik klaar was. Dan had ik tenminste mijn associate degree-diploma gehad. Ook vind ik het wel leuk dat ik nu twee diploma's ga halen."

Colin Wormmeester.jpg
Colin Wormmeester over zijn traject bij Saxion: van een associate degree naar een bachelor

Verschillen tussen de opleidingen

Beide opleidingen die Colin bij Saxion volgt, hebben dezelfde naam, maar de manier van onderwijs verschilt wel degelijk. "Het niveau op de bachelor ligt iets hoger. Die is meer gefocust op theorie. Ook ligt er meer nadruk op het ondernemerschapsgedeelte. Bij de Ad-variant ligt er veel meer nadruk op retail en de praktijk." Hierdoor heeft hij ontdekt dat het retail- en praktijkgedeelte hem eigenlijk meer aantrekt. Colin geeft aan dat de studie ondernemerschap misschien niet helemaal bij hem past. Hij beschouwt zichzelf niet als een echte ondernemer: "De bachelor is denk ik nog leuker als je daadwerkelijk een eigen bedrijf hebt. Het leukste aan de associate degree -opleiding vond ik mijn stage. Ik werkte bij een motorzaak en hield me bezig met de integratie van een nieuw programma voor de webshop. Als bijbaan werk ik ook bij een autozaak. De autobranche spreekt me aan, maar ik weet niet zeker of ik daar ook na mijn studie mee verder wil."

Onderwijsniveau

Dat het niveau tijdens de bachelor hoger ligt, is volgens Colin geen obstakel. Hij geeft aan dat het nog steeds goed te doen is. "Op het mbo was ik na school echt vrij, nu zit er wel meer werk in mijn schoolopdrachten, maar nog steeds gaat het me vrij makkelijk af. Het moeilijkst vond ik de juridische lesstof. Hiervoor moest ik echt mijn best doen. Eigenlijk vond ik dat juist erg leuk en als ik erop terug kijk vind ik dat het leukste vak van de bachelor.”

Trendsetter

Colin zat in de eerste lichting van de associate degree-opleiding en was de enige van deze lichting die de overstap maakte naar de bachelor. Inmiddels zitten er in de nieuwe lichting meer studenten die zijn voorbeeld willen volgen. Vooral studenten die nog niet helemaal zeker weten of ze nog wel vier jaar verder willen studeren, zou Colin aanraden om eerst de associate degree te doen. "Als je dan stopt, heb je wel een diploma op zak. Ook vond ik zelf de stof leuker. Omdat je versneld de bachelor er achter aan kunt doen, ben je uiteindelijk niet eens langer bezig.” Colin kijkt tevreden terug op zijn studiekeuzes en de route die hij heeft afgelegd. "Het heeft me veel geleerd over wat ik leuk vind. Ook heb ik door stages en bijbanen al veel praktijkervaring opgedaan.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.