Carlijn.jpg
Ondernemerschap

Dit is waarom Carlijn binnen het Fast Forward traineeship voor de veiligheidssector kiest

Leestijd Minuten

Carlijn Koenen is Fast Forward trainee en werkt op dit moment als Innovatiehub Manager bij het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering in Apeldoorn. “Ik ben direct na mijn studie Integrale Veiligheidskunde begonnen met het Fast Forward traineeship, zodat ik kan onderzoeken welke functie er écht bij mij past.”

Integrale Veiligheidskunde

De studie Integrale Veiligheidskunde bij Hogeschool Saxion is enorm breed en volgens Carlijn een echte aanrader. Met vakken als strafrecht, sociologie, veiligheidskunde en securitymanagement duik je in de wereld van veiligheid. “Vaak denken mensen dat je wordt opgeleid tot beveiliger of politieagent met deze opleiding, maar dat is dus niet het geval. Je wordt opgeleid tot veiligheidsexpert en leert partijen met elkaar te verbinden. Je zet kennis, informatie en slimme technologie zó in, dat mensen veilig kunnen wonen en werken. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je rampen, sociale problemen in wijken, veiligheid van productiebedrijven of de organisatie van grote events aanpakt.”

Jongeren helpen

“Tijdens de opleiding merkte ik dat ik het boeiend vind om met jongeren te werken. Vooral tijdens de vakken jeugdcriminologie en strafrecht. Ik vind het interessant om te zien welke keuzes mensen maken en hoe het recht hierop inspeelt. Ook vind ik het fascinerend hoe de ontwikkeling is bij de jeugd en hoeveel je nog kan sturen op een jonge leeftijd. Het liefst wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen op het juiste pad krijgen, maar als je één iemand kan helpen is dat al goed.”

Afgestudeerd, en nu?

“Toen ik was afgestudeerd wist ik niet zo goed of ik verder wilde studeren of direct beginnen met werken. Mijn slb’er vertelde me toen over het Fast Forward traineeship. Met dit traineeship ben je wel aan het werk, maar leer je nog door met wekelijkse masterclasses. Een mooie combinatie wat mij betreft. Je werkt dus wel, maar hebt niet gelijk te maken met vastigheid. Dat vond ik een fijn idee. Stel dat ik toch niet op mijn plek zou zitten, dan kan ik wat makkelijker en sneller switchen.”

Werken in de veiligheidssector

“Mijn eerste plek binnen Fast Forward was bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid. Nu werk ik dus vanuit Saxion als Innovatiehub Manager bij het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD). Het leuke is dus dat ik nog wel in de veiligheidssector zit, maar meer doe dan dat. Ik mag studenten begeleiden, hou me bezig met social media en marketing (gewoon omdat ik dat leuk vind) en ik ben projectleider van de cybercheck. Deze probeer ik naar een hoger niveau te tillen.”

Ik krijg veel vrijheid en mag zelf aangeven wat ik graag zou willen doen of leren.

Centrum voor Veiligheid en Digitalisering

“Ik krijg binnen het CVD veel vrijheid en mag zelf aangeven wat ik graag zou willen doen of leren. Dat is heel fijn. Het CVD is een stichting die gedragen wordt door Hogeschool Saxion, de Politieacademie, Universiteit Twente, gemeente Apeldoorn, ROC Aventus en het NIPV. Hackers leggen systemen plat en criminelen stelen gevoelige data. In deze tijd is het oplossen van vraagstukken rond digitalisering en veiligheid dan ook een topprioriteit. Bij het CVD bundelen kennisinstellingen, bedrijven en de overheid hun krachten om deze vraagstukken rond digitalisering en veiligheid op te pakken.”

Terug in de wereld van veiligheid

“Het is grappig om te zien dat ik na mijn studie niet precies wist hoe en wat, maar dat ik toch weer in de veiligheidswereld terecht ben gekomen. Ik merk wel dat ik door het traineeship meer kanten op kan, ook binnen die veiligheidsfuncties. Als je nog zoekende bent na het afstuderen is Fast Forward wat mij betreft een echte uitkomst.”

Werken en leren

Philip Agteres is adviseur bij Fast Forward en probeert afgestudeerden binnen de veiligheidssector kennis te laten maken met het Fast Forward traineeship. “Als je net afgestudeerd bent is het lastig om een (definitieve) keuze te maken. Gelijk aan het werk of nog doorstuderen? Met het traineeship combineren we deze twee. Binnen twee jaar ga je bij meerdere bedrijven aan de slag en heb je wekelijks masterclasses om je te ontwikkelen op persoonlijk en zakelijk gebied.”

Hacken is een groot en groeiend probleem.

Traineeship binnen het veiligheidsdomein

Op dit moment doet Philip verkennend onderzoek bij het CVD naar de haalbaarheid van een traineeship binnen het veiligheidsdomein. “Bedrijven worstelen in deze tijd ontzettend met digitale veiligheid. Hacken is bijvoorbeeld een groot en groeiend probleem. Niet alleen bij particulieren, maar zeker ook bij het bedrijfsleven. Met Fast Forward willen we bedrijven in de regio ontzorgen en helpen dit probleem kleiner te maken. Dat doen we door onze trainees binnen dit domein mooie rollen te laten vervullen om deze veiligheid te vergroten. Er zijn op dit moment veel vacatures in dit domein die we graag zouden invullen met onze gedreven trainees.”

Wil jij ook een traineeship volgen?

Fast Forward traineeship