Dominique van der Weide
Studentenleven

Saxion-student Dominique is Miss Universe Overijssel: ‘De competities gaan niet alleen over glitter en glamour’

Creative Business-student Dominique van der Weide deelt haar ervaringen, motivatie en inzichten die ze heeft opgedaan door last-minute deel te nemen aan de Miss Universe competitie, die ze tevens won: ze werd Miss Universe Overijssel. "Mensen hebben vaak vooroordelen over modellen, maar het draait niet alleen om uiterlijk. Het gaat ook om karakter, vriendelijkheid en een positieve houding," benadrukt Dominique.

Slechts enkele uren voor de deadline kreeg Dominique een uitnodiging om deel te nemen aan de Miss Universe-verkiezing. Verbaasd als ze was, zag ze het ook als een geweldige kans. Haar ouders steunden haar beslissing volledig: “Het eerste dat mijn ouders zeiden was: ‘Waarom niet? Je bent een ervaring rijker.’ De volgende ochtend begon het avontuur.”

De castingdag

Op de castingdag ontmoetten alle provinciale deelnemers elkaar. Ze werden niet alleen beoordeeld op hun uiterlijk, maar ook op persoonlijkheid, inzet en teamvaardigheden. Dominique: "Het gaat om wie je bent als persoon en of je een positieve uitstraling hebt. Je vertegenwoordigt immers een hele provincie, en uiterlijk is niet het enige dat telt tijdens deze selectieprocedure."

Sterk in de schoenen

Dominique benadrukt het belang van zelfvertrouwen en authenticiteit, eigenschappen die heel belangrijk zijn in een competitie die vaak wordt geassocieerd met oppervlakkigheid. "Dat was de reden dat ik niet zo zenuwachtig was tijdens de selectie. Ik ken mezelf en ik geloof in mijn motivatie en enthousiasme. Door zelfverzekerd te zijn, ga je jezelf minder vergelijken met anderen."

Dominique van der Weide - Roy Froma fotografie.jpg

Dominique van der Weide: "Ik ken mezelf en ik geloof in mijn motivatie en enthousiasme. Door zelfverzekerd te zijn, ga je jezelf minder vergelijken met anderen.

Hoe zorg je ervoor dat je je zelfvertrouwen een boost geeft?

Om het zelfvertrouwen te vergroten, adviseert Dominique om kleding te dragen waarin je je comfortabel voelt. "Als je je comfortabel voelt, straal je zelfvertrouwen uit. En zelfvertrouwen geeft je altijd een voorsprong. Ook al lijkt een ander misschien knapper, als jij positief over jezelf bent, zul je jezelf minder vergelijken met anderen," vertelt ze.

Competitie

Ondanks de concurrentie steunden de deelnemers elkaar en moedigde de organisatie persoonlijke groei aan. Voor Dominique was dit de belangrijkste motivatie om deel te nemen. Deze ervaring heeft haar zelfvertrouwen een boost gegeven en ze kijkt uit naar toekomstige mogelijkheden. "De competities gaan niet alleen om glitter en glamour. De verkiezing biedt deelnemers de kans om zichzelf te ontdekken en anderen te inspireren."

De finale

Dominique hoopt de finale te winnen en haar persoonlijke groei te tonen. "Ik wil laten zien hoever ik ben gekomen als nieuwkomer in deze sector. Ik hoop jonge meiden te inspireren met mijn positiviteit en hen te laten zien dat een positief zelfbeeld de basis is. Voorlopig richt ik me op de finale in juli, waar we met zestien meiden op het podium staan. De winnaar vertrekt naar Mexico en wordt Miss Universe Netherlands. Tijdens de finale wil ik laten zien hoeveel persoonlijke groei ik heb doorgemaakt."

Fotografie: Roy Froma

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.