Organisatie

Succesvolle ervaring van Saxion student Jarno Meul tijdens zijn deelname aan de European Student Assembly 2024 in Straatsburg, Frankrijk.

De European Universities Community lanceerde de derde editie van de European Student Assembly (ESA). Van januari tot april 2024 onderzochten geselecteerde studenten op afstand een gekozen onderwerp, stelden aanbevelingen op en kwamen vervolgens van 10 tot 12 april samen in Straatsburg om tijdens een 3-daags evenement concrete oplossingen voor te stellen. Maar hoe is de ervaring van de deelnemende student bij ESA? En hoe ziet hun dag eruit? Jarno Meul, student aan de Saxion Hogeschool, vertelt het je!

Hoe was het toen je aankwam in Straatsburg, Frankrijk voor de ESA?

"Bij het begin van de ESA2024 verzamelden we in het Europees Parlement en na alle veiligheidscontroles en registratie waren we binnen, in HET Europees Parlement. Alleen al de ervaring om in het parlement te zijn was zo gaaf! We werden begroet door leden van het Europees Parlement die ons veel succes wensten voor de komende week. Daarna was het weer aan het werk, want op vrijdag stemmen we over alle beleidsmaatregelen waar we de afgelopen maand aan hebben gewerkt. Na een heerlijk diner en een paar glazen wijn in de avondzon, voelde het al als zo'n hechte groep, wat geweldig was!"

Klinkt als een goede dag vol nieuwe indrukken. En hoe was donderdag? Want dat was de dag waarop je echt aan het werk moest, toch?

"Ja, dat klopt! Donderdag was een echte werkdag. Het grootste deel van de dag werkten we aan het afronden van onze beleidsvoorstellen. Het was ook de dag van de inter-panel discussie, waar andere parlementsleden feedback konden geven op de voorstellen, wat meestal resulteerde in nog meer werk. We eindigden de dag opnieuw met een diner en laat in de avond praten met onze panelgroep."

Dus vrijdag was de dag waarop je te weten kwam of je voorstel werd geaccepteerd of afgewezen? Dat moet een behoorlijk spannende dag zijn geweest, kan ik me voorstellen.

"Nou, deze laatste dag was een hele belangrijke dag. Het was de dag waarop we stemden over alle beleidsvoorstellen. Als het wordt geaccepteerd, gaat het naar het Europees Parlement, als het wordt afgewezen, verdwijnt het meteen. Dus je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk nerveus was! Maar gelukkig werd het voorstel van mijn panel geaccepteerd met 86% van de stemmen!

Na deze intense week was het tijd voor een feestje. We begonnen met een wijnreceptie in het hotel en gingen vervolgens naar een paar bars en clubs diep in de nacht door. De stad verkennen met mensen die je pas drie dagen kent, maar die aanvoelden alsof je ze al je hele leven kende, was een geweldige ervaring!"

Gefeliciteerd, goed gedaan! Fijn om te horen dat de avond ook zeer geslaagd was. Hoe kijk je terug op je deelname?

"Over het algemeen was de ervaring zo gaaf! Samenzijn met al deze open-minded en proactieve mensen geeft me veel energie. Dus als je ooit de kans krijgt om deel te nemen aan een EUDRES-activiteit, pak die kans dan maar!"