Nominatie landelijke scriptieprijs HRM
Coby Woerdman-Veldhuis, student aan de Saxion Parttime School, is genomineerd voor de landelijke HRM-scriptieprijs voor deeltijdstudenten. Deze nominatie is een prachtige erkenning van haar harde werk en de kwaliteit van de deeltijdopleiding HRM.
Coby’s scriptie heeft niet alleen inhoudelijke diepgang, maar toont ook haar vermogen om theoretische kennis en praktische inzichten te combineren.
Op 15 november zal Coby in Den Haag een pitch geven over haar scriptie tijdens de uitreiking. We spraken haar alvast over haar nominatie, de meerwaarde van deeltijdonderwijs en hoe deze opleiding haar heeft ondersteund in haar professionele ontwikkeling.
Hieronder volgen enkele vragen die Coby heeft beantwoord om ons mee te nemen in haar bijzondere reis en ervaringen binnen de deeltijdopleiding.
Kun je iets vertellen over je scriptie? Wat was het centrale thema en waarom koos je voor dit onderwerp?
Het gaat over een actueel maatschappelijk onderwerp, namelijk: hoe verhoog je de kansen op een vast contract voor statushouders in een commerciële organisatie.
Achtergrond:
Vanuit de overheid is jaren geleden wetgeving ingericht om zoveel mogelijk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar werk. Werkgevers worden hierbij betrokken via Social Return on Investment (SROI). Het is een aanpak en verplichting om binnen aanbestedingen voor een percentage mensen met afstand (waaronder statushouders) tot de arbeidsmarkt in te zetten. Socialer ondernemen, inclusie en diversiteit is een belangrijke topic binnen advies- en ingenieursbureau Arcadis. Wij werken met statushouders (Ik zeg liever nieuwkomers) en merkte dat het moeilijk was en is om duurzame arbeidscontracten voor deze mensen te realiseren.
Waarom koos je voor het onderwerp?
Er is een groot aanbod van hoogopgeleide statushouders in deze krappe arbeidsmarkt. Zij passen goed bij onze kennisorganisatie. Mensen zijn gemotiveerd en blij met een kans op werk. Het is dan ook niet moeilijk om statushouders naar binnen te halen. We starten met werkervaringscontracten waar mensen begeleid worden in taal- en cultuurontwikkeling en ik zag dat deze werkervaring meestal wel wordt verlengd met een tijdelijk contract. Niet heel vreemd, statushouders brengen waardevolle ervaring mee vanuit een andere invalshoek en collega’s vinden het leuk om iemand uit een andere cultuur te mogen begeleiden.
Toch zag ik dat het echt lastig is om de weg naar vaste contracten te vinden. Waarom lukt dat dan niet voldoende? Welke factoren beïnvloeden retentie? Daar ben ik ingedoken en In de scriptie komen de inzichten van verschillende stakeholders aan bod. Management, statushouders, begeleiders en HR geven aan wat al wel lukt en wat nog niet. Het gaat over alles wat een contract voor onbepaalde tijd binnen een commerciële organisatie kan beïnvloeden voor deze mensen. Denk aan commitment, tijd en geld, begeleiding en taal. De balans zoeken tussen divers en inclusief werkgeverschap en hoe lastig het soms kan zijn als er vooral bedrijfsmatig wordt gekeken.
Waarom zoveel enthousiast en onbenut arbeidspotentieel op de bank laten zitten?
Persoonlijke drive:
Ik geloof en sta voor gelijke kansen en de kracht van inclusie en diversiteit. Waarom zoveel enthousiast en onbenut arbeidspotentieel op de bank laten zitten? Gemotiveerde mensen, waar ook vandaan willen graag werken en meedoen en zijn van toegevoegde waarde binnen elke organisatie. Wat mij betreft is onze hele samenleving daarmee geholpen.
Wat heeft het deeltijdonderwijs bijgedragen aan jouw professionalisering en ontwikkeling als HR-professional?
Het heeft mij op iets latere leeftijd de kans gegeven me te ontwikkelen op persoonlijk- en professioneel vlak. Uiteindelijk heeft het voor mij binnen de eigen organisatie Arcadis een leuke baan opgeleverd binnen de People-afdeling.
Je bent genomineerd voor een landelijke scriptieprijs. Wat maakt jouw scriptie volgens jou bijzonder en relevant binnen het HRM-vakgebied?
Het is een scriptie met een relevant maatschappelijk onderwerp. Onze samenleving wordt nog altijd diverser en daarmee ook het personeelsbestand. Dit vraagt daarom om een andere aanpak en benadering. Wat mij betreft een topic op elke HR-agenda.
Tijdens de uitreiking mag je een pitch van twee minuten geven over je scriptie. Wat zou je willen dat het publiek zich vooral herinnert van jouw presentatie?
Statushouders zijn mensen die we gelijke kansen moeten geven op onze arbeidsmarkt.
Wat zou je andere werkende HR-professionals willen meegeven over de voordelen van deeltijdonderwijs?
Ik zal niet ontkennen dat het erg hard werken is. Een voordeel is dat je het geleerde direct kunt toepassen in je dagelijkse werk. Je ontmoet vakgenoten en dat levert mooie inzichten en discussies op.
Wat betekent deze nominatie voor jou persoonlijk en professioneel?
Vooral aandacht voor het onderwerp, namelijk het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt voor statushouders.