Sanne maakte promotie van projectmanager naar mede-eigenaar en directeur bij Stimmt
Ondernemerschap

Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers)
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Sanne Zijlstra studeerde Facility Management. Na verschillende banen uitgeprobeerd te hebben, begon ze bij Stimmt. Dat voelde als thuiskomen. Inmiddels is ze mede-eigenaar en directeur. Leidinggeven doet ze op een ‘millenial’ manier. ‘Ik ben geen manager die zegt dat je om negen uur binnen moet zijn en tot vijf uur moet blijven.’

Managing director

"Ik heb verschillende functies gehad in de eerste jaren van mijn loopbaan. Ik vond het lastig om te bepalen wat ik nou eigenlijk leuk vind en wat ik 40 uur per week wilde doen." Uiteindelijk kwam Sanne bij Stimmt terecht, een digital agency waar ze hoogwaardige websites, webshops en maatwerkapplicaties maken. "Stimmt voelde voor mij echt als thuiskomen. Het is een superleuk en jong bedrijf waar ik alle ruimte kreeg om nieuwe ideeën te implementeren en te doen wat ik leuk vind. Ik heb binnen Stimmt een aantal functies bekleed en ben inmiddels managing director en mede-eigenaar."

Snel groeien

In relatief korte tijd en op jonge leeftijd heeft Sanne grote stappen gezet in haar carrière. Volgens haar komt dat door haar gedrevenheid en omdat ze begon bij een klein bedrijf dat snel groeide. "Destijds waren we met acht mensen en ik was als projectmanager een manusje-van-alles. Van klantgesprekken tot het regelen van de verhuizing van ons kantoor. Alles wat geregeld moest worden, pakte ik op. Ik hield me steeds meer bezig met de dagelijkse operatie: welke klanten willen we bedienen, moeten we ons dienstenaanbod aanpassen, en hoe kunnen we ons beter positioneren? Vanuit het management was er veel waardering en ruimte om je mening te geven en mee te denken. Zo groeide ik organisch van projectmanager naar operations manager. Toen mijn compagnon Nick Velten een stapje terug wilde doen, was het voor mij een logische stap om zijn rol over te nemen. Hij is meer een ondernemer en ik meer een manager."

Manager versus ondernemer

Sanne voelt zich goed in haar rol als manager. Hoewel ze eerst niet wist wat ze wilde doen, was ze altijd al goed in regelen en organiseren. "Als ik met vriendinnen op vakantie ging, was ik degene die de uitjes organiseerde en ervoor zorgde dat er een leuk restaurantje gereserveerd werd." Dat was mede de reden dat ze koos voor de opleiding Facility Management waarbij de focus ligt op hospitality en faciliteren/ontzorgen. In haar leidinggevende rol houdt Sanne zich eigenlijk niet bezig met de realisatie van de digitale producten die Stimmt aanbiedt.  "Ik zeg wel eens gekscherend dat ik de enige ben bij Stimmt die zelf geen website of webshop kan maken. De collega’s om mij heen zijn daar veel beter in. Ik zorg dat alle randzaken op orde zijn, dat we genoeg leuke projecten en fijne en goede collega's hebben."

Nieuw leiderschap

Stimmt heeft vestigingen in Enschede en Amsterdam. Als managing director kan Sanne natuurlijk maar op één plek tegelijk zijn, maar dat is volgens haar geen probleem. Haar leiderschapsstijl is modern en draait om vertrouwen in haar team. "Het grootste deel van de tijd zit ik in Enschede omdat daar het grootste deel van het team zit. Toen ik net in deze rol stapte, kon ik af en toe best onzeker zijn over mijn manier van leidinggeven. Maar naarmate de tijd vordert en je positieve signalen terugkrijgt, krijg je steeds meer vertrouwen. Ik denk dat een goede manager vooral moet luisteren naar haar team. Het allerbelangrijkste is dat je vertrouwen hebt in de mensen om je heen. Ik ben geen manager die zegt dat je om negen uur binnen moet zijn en tot vijfuur moet blijven. Als je geen zin hebt, ga alsjeblieft naar huis en geniet van de zon. Dan proberen we het morgen weer. Ik stuur op kwaliteit en verantwoordelijkheid. Ik vertrouw mijn team en zij vertrouwen mij."

Voorbeeld geven

Als Sanne dit vertelt, vraag ik me toch af hoe dat in de praktijk gaat. Volgens Sanne werkt het echt. "Voor mensen die het niet geloven, zou ik zeggen: probeer het eens. Je medewerkers waarderen het ontzettend als je vertrouwen in ze hebt en ze vrijheid geeft. Het past bij deze tijd. Om geloofwaardig over te komen, doe ik dit zelf natuurlijk ook. Als het beter uitkomt, werk ik thuis en als ik niks meer uit mijn vingers krijg, stop ik om 15.00 uur. Dan werk ik 's avonds weer als ik meer concentratie heb." Sanne ziet dat ze anders is dan traditionele managers en dat mensen daar soms van opkijken. "Ik ben jong en ook nog eens vrouw. Dan word je niet altijd even serieus genomen. Je moet harder werken en beter voorbereid zijn. Maar als ik eenmaal in een gesprek zit, merk ik dat het me altijd lukt om mensen te overtuigen van ons kunnen."

Definitie van succes

Sanne haalt plezier uit haar werk wanneer het goed gaat. Haar definitie van goed is niet alleen het binnenhalen van grote opdrachten; het welzijn van haar team vindt ze nog belangrijker. "Ik vind het echt leuk als ik merk dat iedereen met plezier naar zijn werk komt. We kunnen gezellig met elkaar kletsen en lol hebben, maar als het eropaan komt, werken we samen keihard voor onze klanten. Het is geweldig als we grote projecten opleveren, maar ik ben nog blijer als het team blij is. Alleen op deze manier kunnen we het onmogelijke mogelijk maken."

Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers)

Kiki Hannink