Studenten Daan en Nicky genomineerd voor Apeldoornse Business Awards 2024
Ondernemerschap

Ondernemende Daan en Nicky genomineerd voor Apeldoornse Business Awards 2024

Leestijd Minuten

Daan Eikelenboom en Nicky Schuddebeurs, de jonge ondernemers achter evenementenbedrijf ABNØRMAAL, zijn genomineerd voor de Apeldoornse Business Awards 2024 in de categorie 'Studenten aanmoedigingsprijs'. De prijsuitreiking vindt plaats op donderdag 24 oktober 2024 bij Orpheus. Hoe kwam dit duo tot hun idee? Je leest 't in dit interview!

Een techno- en housefeest organiseren in de monumentale Grote Kerk in Apeldoorn, is dat wel een goed idee? Daan Eikelenboom en Nicky Schuddebeurs dachten van wel en kregen zelfs groen licht van het kerkbestuur. Op 1 maart 2024 kwamen zo'n 700 jongeren samen om tot middernacht los te gaan op house- en technomuziek in een historisch decor. De volgende ochtend vond er, alsof er niets gebeurd was, gewoon weer een kerkdienst plaats.

Dit evenement was de realisatie van een droom voor de vrienden, die negen maanden geleden hun bedrijf ABNØRMAAL oprichtten. Hun missie: feestjes organiseren op abnormale locaties. Het evenement in de Grote Kerk was een doorslaand succes en zorgde voor behoorlijk wat opschudding in Apeldoorn. De reacties varieerden van opgetrokken wenkbrauwen tot enthousiaste lof. Inmiddels is het stof weer neergedaald en smaakt het vooral naar meer.

Unieke feestervaring

"Voor jongeren tussen de 18 en 26 jaar is er niet veel te doen in Apeldoorn," zegt Nicky. "Als we dit soort evenementen op meer plekken in de regio kunnen organiseren, zijn we al snel uniek." De twee vullen elkaar perfect aan: Daan is dol op het optimaliseren van de kosten, zoals het berekenen van de ideale bierprijs en het vinden van de beste leveranciers. Nicky is verantwoordelijk voor de visuele kant van de feesten. "We willen een totaalbeleving creëren," vertelt hij enthousiast. "Over elke hoek van de locatie wordt nagedacht." Voor hun volgende evenement dromen ze van het gebruik van 'projection mapping' – een spectaculaire techniek waarmee projecties over en in gebouwen kunnen worden gelegd.

Wat maakt ondernemen zo leuk?

Op de vraag wat ondernemen zo leuk maakt, aarzelt Nicky even. "Eigenlijk de bekendheid," zegt hij uiteindelijk. "Het maakt me trots als mensen je herkennen van een evenement dat jij hebt georganiseerd." Daan geniet juist van 'de puzzel'. "Het is geweldig om te zien hoe alle kleine details samenkomen tijdens één avond," zegt hij.

Het meest trots zijn ze op de route die ze samen hebben afgelegd. "We volgen niet het gebaande pad, maar durven daarvan af te wijken en risico’s te nemen," aldus Nicky. Dat ze daarbij niet altijd even gelukkig uit de bus komen, hebben ze ook ondervonden. "Ons eerste evenement, het Bootfeest, hebben we niet handig aangepakt. We verkochten met moeite 250 tickets, terwijl Saxion op dezelfde avond een feest met grote artiesten had. Bovendien verdienden we bijna niets aan de bar, omdat de boot die zelf beheerde. Maar wat hebben we daar veel van geleerd!"

Tips van Daan en Nicky

Wat is hun advies voor andere jonge ondernemers? "Gewoon beginnen," zegt Daan zonder aarzeling. "Denk niet te klein en doe iets wat je echt leuk vindt." Nicky voegt hieraan toe, met een licht afkeurend gezicht: "Ze zeggen het altijd tijdens je studie: 'Volg je passie.' Op dat moment denk je: b*llshit, maar wij werden ook echt niet gelukkig van onze dropshipping-handel. Als je het alleen voor het geld doet, houd je het niet vol. Je moet er plezier in hebben."