Alle oriëntatiemogelijkheden voor voltijdstudenten op een rijtje

Alle oriëntatiemogelijkheden voor voltijdstudenten op een rijtje

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Hoewel het huidige schooljaar pas net begonnen is, het alweer het moment om je te oriënteren op je volgende stap. Het kan lastig zijn waar je moet beginnen. Het bezoeken van een open dag is één van de oriëntatiemogelijkheden, maar Saxion biedt nog veel meer mogelijkheden om te ontdekken welke studie bij je past. In dit artikel zetten we alle opties voor je op een rij!

Online oriëntatie event

Het online oriëntatie event is een nieuw initiatief. Op deze manier kun je vanaf huis of elke andere locatie kennismaken met opleidingen, docenten en studenten. Geen lange presentaties, maar korte Q&A-sessies waarin je al je vragen kunt stellen. Op het event vind je algemene informatie over alle studievormen en studies, uitleg over de verschillende opleidingen en hulp bij het maken van je studiekeuze. Dit is de perfecte eerste stap in je oriëntatieproces. Het eerst volgende oriëntatie event vindt plaats op 16 oktober 2024.

Open dagen bezoeken

De meest traditionele en ook volledige manier om je te oriënteren is door een bezoek aan Saxion. Door je eerst online in te lezen en vervolgens een real-life ontmoeting te hebben, krijg je meteen een indruk van hoe het er echt aan toe gaat. Sommige opleidingen biedt Saxion op verschillende locaties aan en dit is dus ook de uitgelezen kans om erachter te komen waar jij het beste past. Bovendien zijn deze dagen altijd erg feestelijk en gezellig.

Ben jij aan het oriënteren voor een voltijdstudie?

Ontdek hier de mogelijkheden!

Meeloopdag

Als je al vrij zeker bent van welke opleiding je het leukst lijkt, kun je een gerichtere oriëntatie doen, bijvoorbeeld in de vorm van een meeloopdag. Op deze manier ben je eigenlijk al voor een dag student van de betreffende opleiding. Zo ontdek je of de manier van lesgeven, de andere mensen op de opleiding en de sfeer echt zijn wat jij zoekt. Ook hoor je op deze manier van zittende studenten hoe zij alles ervaren en kunnen ze je meteen op weg helpen met tips.

Proefles volgen (proefstuderen)

Sommige opleidingen bieden dagen aan voor nieuwe studenten om alvast de sfeer te komen proeven. Tijdens zo’n proefles zit je met allemaal mensen die in hetzelfde schuitje zitten. De opleiding lijkt hen leuk, maar ze willen zich nog iets verder verdiepen. Je krijgt een duidelijk beeld van hoe de lesstof eruitziet, ontmoet docenten en misschien wel toekomstige klasgenoten.

Met deze verschillende oriëntatiemogelijkheden bieden we een scala aan opties om je te helpen bij het kiezen van de studie die het beste bij je past. Of je nu kiest voor een open dag, een online event, een meeloopdag of een proefles; je kunt op een toegankelijke manier een goed beeld krijgen van wat de verschillende opleidingen inhouden en welke het beste aansluit bij jouw interesses. Succes met je studiekeuze!

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.