Van gastcollege naar onderneming: ‘We willen de meubelmarkt op zijn kop zetten’
Studentenleven

Van gastcollege naar onderneming: ‘We willen de meubelmarkt op zijn kop zetten’

Elçin Coraklar
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Bram Schildkamp en Nout Keemers, twee jonge ondernemers met een passie voor maatwerk, hebben hun bedrijf opgericht vanuit een onverwachte bron: een gastcollege van hun opleiding Ondernemerschap en Retail Management. Wat begon als een inspirerende ontmoeting met een ervaren ondernemer, groeide uit tot een onderneming in maatwerkkasten.

Maatwerkkasten aanbieden kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Tijdens een gastcollege van Joris Roelink kregen de studenten van Ondernemerschap en Retail Management de kans om zijn visie op ondernemerschap te horen. Joris had een visie om maatwerk en snelheid te combineren. "Toen zijn we een kop koffie gaan drinken en  samen bij de meubelbranche uitgekomen,” vertelt Nout. Met Joris op de achtergrond, werden Nout en Bram de kartrekkers van hun onderneming.

Het concept richt zich niet alleen op de kasten zelf, maar ook op korte levertijden en beter klantcontact. "We hebben destijds een bericht op LinkedIn geplaatst met een foto van een kast die we hadden ontworpen en gevraagd of mensen dit interessant vonden," vertelt Bram. Dit bericht leidde al snel tot interesse van grote interieurbedrijven en een samenwerking met een softwarebedrijf. "Nu, 1,5 jaar later, hebben we een volwaardig bedrijf opgebouwd," zegt hij trots.

Van idee naar visie

De weg naar succes was niet zonder hobbels. "We zijn gelijk in het diepe gesprongen. We hebben allerlei ideeën geprobeerd en steeds weer geëvalueerd," legt Bram uit. Nout vult aan: "In eerste instantie wilden we een online tool maken waarmee mensen hun kasten zelf konden samenstellen en direct konden afrekenen. Door de gesprekken met de doelgroep besloten we om met offertes te werken om beter te achterhalen waar de klant nou echt naar op zoek is."

Hoewel het soms demotiverend was om telkens iets nieuws te ontdekken, hielden ze vol. "Het was lastig om steeds weer nieuwe inzichten te krijgen, maar het heeft ons wel sterker gemaakt," zegt Nout. Bram is het daarmee eens: "Als we nu terugkijken, zijn we trots dat we zijn doorgegaan."

Onderscheidend concept

Nout en Bram hebben een duidelijk idee van wat hun bedrijf onderscheidt van concurrenten. "Wat wij echt doen, is levertijden drastisch verkorten. Waar je tegenwoordig tot tien weken moet wachten, kunnen wij binnen tien werkdagen een maatwerkkast leveren," legt Nout uit. Daarnaast biedt hun bedrijf de mogelijkheid om kasten tot op de millimeter nauwkeurig te produceren en te ontwerpen. "We bieden een wandkast aan waarbij de wanden aan de zijkant helemaal doorlopen zonder zichtbare naden. Dat soort hoogwaardige kwaliteit vind je niet bij onze concurrenten," voegt hij toe.

Geen achtergrond, wel passie

Hebben ze een achtergrond in het bouwen van maatwerkkasten? Nout lacht: "Nee, helemaal niet. Ik heb twee linkerhanden, Bram is wel iets handiger." Maar hun passie voor ondernemen bracht hen toch in de wereld van maatwerk. "We wilden allebei heel graag ondernemen, en daar kwam deze passie vandaan. We hebben ons verdiept in materialen en wat er allemaal mogelijk is met meubels," vertelt Bram.

Tijdens hun opleiding kregen Nout en Bram veel ondersteuning. "Je doorloopt een traject waarin je je bedrijf continu pitcht aan docenten en feedback krijgt," legt Nout uit. Ze merken echter op dat de meeste waardevolle inzichten kwamen van ervaren ondernemers om hen heen. "We hebben veel uit ons netwerk gehaald," zegt Bram.

Sterke toekomstplannen

Hun toekomstplannen zijn ambitieus. Ze zijn van plan om binnen hun eigen bedrijf stageplekken aan te bieden en studenten te begeleiden in hun ondernemersreis. "Ook hopen we dit jaar ons merk in regio Twente stevig neer te zetten en daarna uit te breiden naar heel Nederland," zegt Nout. Bram droomt verder: "We willen de meubelmarkt op zijn kop zetten en uiteindelijk ook de Benelux veroveren."

Tips aan ondernemende studenten

Een van de belangrijkste lessen die ze hebben geleerd, is dat succes niet vanzelf komt. "Als je iets wilt, moet je ervoor gaan. Het komt niet aanwaaien," benadrukt Nout. Bram voegt daaraan toe: "Doe goed onderzoek en blijf evalueren. Snel aannames doen kan je op de verkeerde pad leiden."

Voor studenten die ook een onderneming willen beginnen, hebben Nout en Bram een belangrijk advies: "Ga op pad en praat met ondernemers. Stap uit je comfortzone en leer van hun ervaringen," zegt Bram. "En wees vooral niet bang om fouten te maken," voegt Nout toe. "Fouten zijn de beste leermomenten."

Elçin Coraklar

Elçin Çoraklar

Elçin studeerde Creative Business bij Saxion en werkte bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.

Gerelateerde artikelen

Noa Rijnenberg (foto: zelf aangeleverd) Ondernemerschap

Noa volgde de minor Startup Ondernemer: ‘Ik wil gelukkig zijn en blijven in mijn onderneming’

28 november 2024
Saxion-studenten winnen Apeldoornse Business Awards 2024 met ABNØRMAAL Events Ondernemerschap

Saxion-studenten winnen Apeldoornse Business Awards 2024 met ABNØRMAAL Events

28 oktober 2024
Studenten Daan en Nicky genomineerd voor Apeldoornse Business Awards 2024 Ondernemerschap

Ondernemende Daan en Nicky genomineerd voor Apeldoornse Business Awards 2024