Organisatie

Na een zware blessure is Wesley nu zelf fysiotherapeut, mét twee masters: ‘Het is een mooi en dankbaar vak’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Een carrière als profvoetballer lonkte, maar een zware beenblessure gooide helaas roet in het eten. De vele bezoekjes aan de fysiotherapeut inspireerde alumnus Wesley Stegeman (31) uiteindelijk wel om de opleiding Fysiotherapie te volgen en afgelopen zomer rondde hij zelfs de master (zowel Manuele Therapie als Sportfysiotherapie) af. “Ik geniet nu nóg meer van mijn werk als fysiotherapeut.”

Hoi Wesley, hoe zag jouw carrière er tot dusver uit?

“Op de middelbare school combineerde ik studie met topsport, namelijk voetbal. Later volgde ik de studie Bedrijfskunde MER (Management, Economie en Recht). Een ernstige blessure – waarbij ik mijn scheen- en kuitbeen brak en later mijn voorste kruisband scheurde – bracht me in contact met fysiotherapie. Deze ervaring inspireerde me om de bachelor Fysiotherapie te volgen, vanwege de focus op de mens, het lichaam, gezondheid, zorg en sport. Na mijn vierjarige bachelor werkte ik enkele jaren als fysiotherapeut, waarna ik de Master Fysiotherapie startte.”

En waarom heb je de keuze gemaakt om die master te volgen?

“Ik wilde me verdiepen en ontwikkelen in de fysiotherapie, maar tegelijkertijd tijd vrijhouden voor mijn gezin (mijn vrouw en twee kinderen) en mijn werk, waarin ik 32 uur per week als fysiotherapeut werkzaam ben in een eerstelijnspraktijk. Daarnaast sportte ik nog regelmatig, met drie keer per week voetbal. Een deeltijdstudie was de beste keuze om alles goed te combineren.”

Kun je, voor de geïnteresseerden, eens vertellen waar je je inhoudelijk allemaal in hebt verdiept tijdens de opleiding?

“Tijdens de masters verdiepte ik me in wetenschappelijke en praktische kennis over anatomie, fysiologie en pathologie, met de nadruk op het herkennen en behandelen van lichamelijke klachten, gezondheidsproblemen en blessures, waaronder voorste kruisbandletsel. De revalidatie benaderde ik zowel vanuit manuele therapie als sportfysiotherapie, afgestemd op verschillende sporten. De focus lag niet alleen op het biomedische en fysieke aspect, maar ook op de psychosociale factoren die een rol spelen.”

Hoeveel tijd kostte het jou uiteindelijk om in deeltijd te studeren?

“Gemiddeld besteedde ik 15 uur per week aan mijn studie. Er waren pieken en dalen, maar over het algemeen studeerde ik de hele dag op maandag en een deel van het weekend.”

En hoe combineerde je de master met je werk en je privéleven?

“Efficiënt plannen en organiseren was voor mij essentieel. De grootste uitdaging bleef de balans vinden tussen werk, studie, gezinsleven en vrije tijd met familie en vrienden. Met een goede planning lukte het me echter vaak om alles goed te combineren.”

Blijf relativeren, gemotiveerd, rustig en plan goed, want die balans maakt het haalbaar om studie, werk en privé te combineren.

Alumnus Wesley Stegeman met een tip voor andere deeltijdstudenten

Kon je de theorie gelijk toepassen?

“De opgedane kennis kon ik direct toepassen in mijn werk, vooral bij het begeleiden en behandelen van patiënten in de (sport)fysiotherapie. Casestudies uit de opleiding hielpen me om mijn aanpak beter te onderbouwen en af te stemmen op patiënten en sporters, wat erg waardevol was.

Wat vond jij het leukste aan je studie?

“Het leukste was de wisselwerking tussen theorie en praktijk. Wekelijks kon ik nieuwe inzichten meteen toepassen in mijn werk, wat erg motiverend werkte. De opleiding vroeg om veel discipline en zelfontwikkeling en was daardoor uitdagend en verrijkend.

Gastcolleges van specialisten – zoals sportartsen, orthopeden, neurologen, psychologen en fysiotherapeuten uit de topsport – waren inspirerend en leerzaam. Ze boden inzichten vanuit verschillende perspectieven, wat mijn kennis over musculoskeletale klachten, vooral rondom de wervelkolom, enorm vergrootte.”

Wat was voor jou de grootste uitdaging in je studie?

“De grootste uitdaging was het wetenschappelijk onderzoek doen en professionele casestudies schrijven. Dankzij goed advies van docenten en regelmatig overleg met studiegenoten kon ik dit succesvol afronden.”

Hoe ervaarde jij het studeren bij Saxion?

“Studeren bij Saxion was intensief, maar erg leuk. De opleiding vergde veel inzet, maar de persoonlijke benadering en praktijkgerichtheid maakten het een waardevolle ervaring.”

Wat heeft het jou uiteindelijk gebracht?

“Met deze kennis en ervaring voel ik me goed voorbereid om complexe casussen aan te pakken. De persoonlijke competenties en vaardigheden die ik tijdens mijn studie heb ontwikkeld, zijn waardevol gebleken in mijn werk en daarbuiten. Dankzij mijn masters geniet ik nog meer van mijn werk als fysiotherapeut en kan ik patiënten beter van dienst zijn; het is een mooi en dankbaar vak.”

En nu, wat gaan we in de toekomst nog van je zien?

“Momenteel ben ik maatschapslid bij Therapiecentrum Veenstade en Fysiofit Veenstade, en af en toe werk ik voor Jeugdplan Nederland van de Nederlandse voetbalbond. In de toekomst wil ik me verder ontwikkelen binnen de praktijk, me verder specialiseren in sportfysiotherapie - en specifiek in ’t voetbal – en mogelijk lesgeven in fysiotherapie.”

Heb je, tot slot, nog inspirerende tips voor anderen om succesvol een deeltijdopleiding af te ronden?

“Blijf gemotiveerd, leer efficiënt plannen en houd alles in perspectief. Doorzettingsvermogen en een goede mindset zijn de sleutel om succesvol te blijven leren en te groeien.”

Uniek. Dat word je samen.

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Organisatie

Onderwijzen of ondernemen? Masterstudent Alexander kiest voor dat laatste: ‘Maar ik blijf dromen ooit les te geven’

08 januari 2025
Onderwijs

Proosten op de berg die FastSwitch heet; dat was het doel van Silvia, die bruidsjaponnen inruilde voor gezinshulp

26 november 2024
Binnenkijken bij... Health & Wellbeing lab Onderzoek

Binnenkijken bij... Health & Wellbeing lab