Innovatieve leerarrangementen
In deze onderzoekslijn onderzoeken we kenmerken van: (authentieke) vraagstukken; de leeromgeving; rollen en (leer)activiteiten van studenten, docenten en professionals; en aangeboden (online/onsite) ondersteuning bij het leerproces en het werken aan vraagstukken. Opgedane inzichten vertalen we naar evidence-informed (ontwerp)richtlijnen die direct bruikbaar zijn om het onderwijs verder te verbeteren.
Belangrijkste thema's in het onderzoek
In de onderzoekslijn innovatieve leerarrangementen onderzoeken we hoe opleidingen authentieke, maatschappelijke vraagstukken effectief kunnen integreren in hun onderwijs, met als doel de samenwerking tussen onderwijsinstelling en de maatschappij te optimaliseren en een bijdrage te leveren aan oplossingen van dergelijke vraagstukken.
Binnen deze onderzoekslijn onderzoeken we hoe de leeromgeving rondom authentieke vraagstukken zo kan worden vormgegeven dat het de betrokkenheid van studenten en anderen, zoals professionals, optimaliseert. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de synergie tussen de fysieke en digitale leeromgeving.
Binnen deze onderzoekslijn onderzoeken we hoe de rollen en activiteiten van studenten, docenten en professionals zo kunnen worden georganiseerd dat ze optimaal van en met elkaar kunnen leren. Hierbij wordt specifiek aandacht besteed aan het bevorderen van gelijkwaardigheid tussen de diverse doelgroepen.