Blended leren
Binnen de onderzoekslijn Blended leren staat het ontwerpen en implementeren van blended èn flexibel onderwijs centraal. Hierbij onderzoeken we op zowel opleidings- als moduleniveau hoe de ontwerpen bijdragen aan het leren van studenten èn docenten en andere aspecten van studentsucces. Aanvullend staan ook gevolgen van (nieuwe) technologieën op op het leren van studenten en docenten centraal.
Belangrijkste thema's in het onderzoek
Blended onderwijs is de harmonieuze integratie van verschillende activerende fysieke en online werkvormen. Hierbij wordt de waarde van fysieke en digitale leeromgevingen benut in relatie tot de beoogde doelen, fasen in het leerproces en kenmerken van de student. Flexibel onderwijs heeft tot doel om studenten meer verantwoordelijkheid te geven in het eigen leerproces, waardoor leeractiviteiten beter aansluiten op hun behoeften.
Binnen de blended onderwijs onderzoeken richten we ons het ontwerpproces en de vormgeving van blended onderwijs. Wat zijn gevolgen van technologische ontwikkelingen bij het vormgeven van het onderwijs en het ondersteunen van het leerproces. We onderzoeken de effecten van de gekozen blend in termen van het leren en studentsucces en wat de gevolgen zijn voor docenten.
Flexibilisering van onderwijs heeft tot doel om studenten meer verantwoordelijkheid te geven voor vormgeven van het eigen leerproces. Hierbij onderzoeken we kenmerken van flexibel onderwijs op zowel opleidings- als moduleniveau, wat de studentbehoeften zijn en wat de effecten van flexibel onderwijs voor student, docent en opleiding zijn.
Binnen learning space development worden verschillende ruimteconcepten, waaronder active learning spaces en immersive classrooms ontwikkeld en onderzocht. We richten ons op zowel op technische, organisatorische als didactische kenmerken van deze ruimten en het daarbij passende onderwijs. We onderzoek behoeften en ervaringen van docenten en studenten en hoe de onderwijsruimtes bijdragen aan studentsucces.
Project: bevorderen van krachtige leergemeenschappen voor flexibel masteronderwijs
Binnen dit project worden op basis van geuite studentbehoeften en binnen de kaders van opleidingen interventies ontwikkeld om studenten meer flexibiliteit te bieden. Het onderzoek richt zich op ervaringen van het gebruik van deze interventies en gevolgen voor het leergemeenschapsgevoel.