Adviestraject: Analyse van een bestaand product
Bij het adviestraject Analyse van een bestaand product zoeken we samen met jullie uit waarom een product niet doet wat het zou moeten doen. Dat kan variëren van weinig verkoop en lage klanttevredenheid, tot hoge uitval of veel non-acceptatie door derden. Onze onderzoekers gaan samen met jullie productteam of klanttevredenheidsteam op zoek naar de oorzaken van de problemen, en onderzoeken of en welke ethische issues daaraan onderliggend zijn. Dat doen we onder andere door gesprekken met ontwikkelaars en gebruikers, maar kan ook gebeuren door analyse van interne processen of documenten.
Als we de oorzaak of oorzaken van jullie productprobleem hebben gevonden gaan we daarna met jullie werken aan een oplossing. Idealiter betekent dat dat we de ethische gevoeligheden door herontwerp van het product kunnen vermijden, maar het kan ook betekenen dat we jullie adviseren het product niet langer in te zetten. De herontwerpfase lijkt op de manier waarop we bij een nieuw product te werk gaan: onze onderzoeker wordt gekoppeld aan jullie productteam en zorgt ervoor dat, met extra aandacht voor de geïdentificeerde issues, er doorgevraagd en kritisch gedacht wordt. We stimuleren dat ook bij jullie eigen collega’s.
Tot slot laten we jullie niet achter met slechts 1 verbeterd product. We zorgen ervoor dat jullie weten waar de valkuilen zitten in productontwikkeling, en geven jullie handvaten om dit bij een volgend product te kunnen voorkomen. Natuurlijk kunnen we jullie ook verder helpen met een training of met een adviestraject voor een nieuw product.