Adviestraject: Ontwikkeling van een nieuw product
Een adviestraject bij ontwikkeling van een nieuw product zorgt ervoor dat jullie vanaf de eerste ‘Go’ de ethische implicaties van je product goed op het netvlies hebben. Dat betekent dat we in de eerste fase met jullie kijken wat de mogelijke impact van je product is, en jullie begeleiden bij vragen rondom de wenselijkheid van die impact. Daarmee kun je het eerste ontwerp verder aanscherpen voor jullie de eerste prototypes bouwen. We denken iedere fase van het ontwerp met je mee, waarbij het goed is om te weten dat de contouren van de ethische issues steeds scherper worden naarmate het project vordert. Daarbij geldt, net als bij de rest van je product development: des te eerder je een probleem ziet, des te makkelijker het is om het op te lossen.
In een adviestraject kunnen we verschillende rollen op ons nemen, van een afgebakende projectinzet tot in-house ethicus.
Bij losse producten of een kleine inzet koppelen we 1 van onze onderzoekers aan jullie projectteam, waarbij zij regelmatig in jullie reguliere vergaderingen en aanvullende workshops de advocaat van de duivel spelen. Ze dagen jullie uit verder te denken, tegen de stroom in te gaan, en op die manier je denken aan te scherpen. Bij een grootschalige inzet kunnen we ook een in-house ethicus inzetten: iemand die standaard een dag per week (of meer) bij jullie werkt, bij verschillende projecten en vergaderingen aanzit, en daar de vragen stelt die normaal niet gesteld worden. Daarbij is het voordeel dat je werknemers ook een lage drempel hebben om zélf even de ethicus te bellen met een vraag die opeens in je eigen project opkomt – en zo zorgt voor een olievlek waarmee ethical product design ineens organisatiebreed haalbaar wordt.