GRASS - Gastvrij en Respectvol gedrAg van Supporters in Stadions
Agressief en ontwrichtend gedrag onder voetbalsupporters heeft een negatieve impact op fans, personeel, omstanders, clubs en de samenleving als geheel. Het blijft een grote uitdaging om veiligheid te waarborgen en tegelijkertijd een levendige en gastvrije sfeer in stadions te behouden.
Dergelijk gedrag brengt niet alleen de veiligheid en het welzijn van alle betrokkenen in gevaar, maar leidt ook tot materiële schade, hogere beveiligingskosten en een dalende opkomst bij wedstrijden vanwege zorgen over veiligheid. Hoewel beveiligingsmaatregelen essentieel zijn, kunnen ze soms afbreuk doen aan de fanbeleving en het gevoel van gastvrijheid.
Dit project pakt deze uitdaging aan door gebruik te maken van machine learning en augmented reality om groepsgedrag te analyseren en te beïnvloeden. Het doel is om gerichte interventies te ontwikkelen die positieve interacties bevorderen en de wedstrijddagervaring verbeteren.
Het doel van dit project is drieledig:
- Het identificeren van effectieve interventies om positief gedrag van fans tijdens wedstrijden te stimuleren.
- Het ontwikkelen van technologie om het sentiment van de menigte te monitoren.
- Het ontwerpen van effectieve nudging-interventies om supportersgedrag op een positieve manier te beïnvloeden.
Betrokken partners
Dit project is een sterk samenwerkingsinitiatief waarin kennisinstellingen Saxion (lectoraat Hospitality en Ambient Intelligence), Windesheim, en professionele voetbalclubs Heracles Almelo, FC Twente en Go Ahead Eagles de krachten bundelen met de KNVB, het Sport Tech Center Twente, en bedrijven als Go2Sure, RJ Safety & Security, Adwise en Studio MAD.
Looptijd
Het project loopt van 1 september 2024 tot 1 september 2026.
Financiering
Dit project is mede mogelijk gemaakt door SIA.
Voor meer informatie, neem contact op

dr. ir. Wouter Teeuw
Lector Ambient Intelligence
06 - 2091 7481 [email protected] Profiel LinkedIn ResearchGate