De kracht van de leefomgeving als krachtige leeromgeving
In dit onderzoek wordt ingezet op de ontwikkeling van een onderwijsmethodiek binnen living labs en rondom werken in de wijk.
Met behulp van Participatief actieonderzoek (PAO) wordt in de Rivierenwijk in Deventer samen met bewoners, studenten, wijkprofessionals, docenten en onderzoekers onderzocht wat zij willen leren, veranderen en welke kennis zij daarbij kunnen ontwikkelen.
Doel
Samen met de studenten van zorg- en welzijnsopleidingen, wijkprofessionals en bewoners wordt dankzij het project verder gebouwd aan een learning community. Doel is het ontwikkelen van een leermethodiek die vragen beantwoordt rondom wat nodig is om in de wijk te werken en wat nodig is om met mensen met verschillende culturen samen te werken. Vandaaruit werken studenten vervolgens aan vaardigheden rondom wereldburgerschap en partnerschap. Het project richt zich op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen en het aanpakken van ongelijkheid in gezondheid.
Financiering
Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij de toekenning van een Comenius-beurs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
Meer informatie
Kijk hier of hier voor meer informatie, of lees het nieuwsbericht 'in beeld: samen leren in de wijk'.