Lopend

Digital United Training Concepts for Healthcare (DUTCH)

Er heerst een groot tekort aan ziekenhuispersoneel. Het landelijke DUTCH consortium (Digital United Training Concepts for Healthcare) richt zich op een nieuwe manier van opleiden en ontwikkelen van zorgprofessionals.

Status:
Lopend
Looptijd
7 jaar
Startdatum
1 januari 2024
Einddatum
31 december 2031
projectpagina THC_DUTCH_headerfoto.jpg

DUTCH streeft ernaar om het personeelstekort in de zorg te verminderen, deskundige zorgprofessionals te behouden en de wachtlijsten voor patiënten te verkorten.

Dit project is een initiatief van het Saxion-lectoraat Technology, Health & Care en het lectoraat Industrial Design samen met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (lectoraat Technologie voor Gezondheid) en Fontys (lectoraat Decision support: who CAREs?).
Christine Jaschinski Saxion.jpg

Samenwerken of vragen?

Neem contact met ons op.

dr. Christina Jaschinski

Docent/onderzoeker

Binnen zeven jaar wil DUTCH ervoor zorgen dat 50% van de opleiding voor zorgprofessionals plaatsvindt in een gesimuleerde werkomgeving, met gebruik van fysieke simulatie, virtuele simulatie en digitale leermiddelen. In eerste instantie ligt de focus op de opleidingen voor operatieassistenten, anesthesiemedewerkers en radiodiagnostisch laboranten. 

Over dit project

Om ervoor te zorgen dat DUTCH een succes wordt, is het van belang dat de verschillende stakeholders vanaf het begin zijn aangehaakt en hun mening kunnen geven.

In samenwerking met HAN en Fontys werkt Saxion aan de DUTCH stakeholderanalyse, waarin in totaal 150+ verschillende stakeholders worden betrokken (studenten, professionals, opleiders, ontwikkelaars e.d.). Door middel van interviews, scenariosessies en focusgroepen wordt er achterhaald wat voor deze stakeholders belangrijke waarden, kansen en risico’s zijn rondom simulatieonderwijs. Vervolgens worden deze aandachtspunten samen met de stakeholders en werkstroomleiders binnen DUTCH vertaald naar concrete actiepunten.

Resultaten DUTCH Stakeholdersanalyse

Een uitgebreide stakeholderanalyse door Saxion en de HAN heeft waardevolle inzichten opgeleverd voor de toekomst van zorgonderwijs. Meer dan 150 respondenten (waaronder 125 mensen uit de zorgpraktijk) deelden hun visie op het inzetten van meer simulatieonderwijs.

De meeste stakeholders zijn positief over het opschalen van simulatieonderwijs, maar hebben ook aandachtspunten. Deze feedback helpt DUTCH om het programma goed vorm te geven en aan te laten sluiten bij de wensen van de praktijk.

Het onderzoek is uitgevoerd door een team van experts van Saxion en de HAN Univeristy of Applied Sciences.

Het onderzoeksteam heeft de input verzameld via scenariosessies, interviews en werksessies.  Dit resulteerde in concrete aanbevelingen en tools die DUTCH ondersteunen bij de ontwikkeling en implementatie van simulatieonderwijs. Eerder publiceerde ICT&Health al over dit onderzoek. Binnenkort verschijnt er een uitgebreid artikel over de resultaten.

Lees meer

Betrokken partijen

Dit project is een samenwerking tussen Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (lectoraat Technologie voor Gezondheid), Fontys (lectoraat Decision support: who CAREs?) en de Saxion-lectoraten Technology, Health & Care en Industrial Design. Het project wordt gesubsidieerd door DUTCH (Nationaal Groeifonds).

website Logo Fontys hogeschool Nationaal Groeifonds DUTCH Consortium

Betrokken onderzoekers

Betrokken lectoraten

Gerelateerde projecten