Lopend

Doing what works for children

De komende zes jaar gaat het ‘Doing what works for children’ consortium onderzoeken hoe de kwaliteit in de jeugdzorg verbeterd kan worden door professionals meer op de werkvloer te laten leren en ontwikkelen.

In opdracht voor:
NWA, in samenwerking met UvA
Looptijd
6 jaar
1 januari 2024
Einddatum
31 oktober 2029
Kinderen tekenen

Dit onderzoeks- en ontwikkelproject richt zich op het versterken van de expertise en vaardigheden van jeugdhulpprofessionals. Het doel is de kwaliteit en effectiviteit van de jeugdzorg te verbeteren. Dit doen we door evidence-based kennis om te zetten in actiegerichte competenties, mogelijkheden voor werkplekleren te ontwikkelen, een ondersteunende leerinfrastructuur te creëren binnen jeugdzorgorganisaties, en de effecten van een professioneel leer- en ondersteuningssysteem te bestuderen.

Dit project is een initiatief van lectoraat Social Work
Tamar

Samenwerken of vragen?

Neem contact met ons op.

Tamar Shiboleth

Associate Lector Opvoeden en Opgroeien

"In plaats van nieuwe therapieën en aanpakken te ontwikkelen, zetten we in op het beter toepassen van drie ‘werkzame elementen’ waarvan we al weten dat ze effectief zijn."

Leonieke Boendermaker, projectleider

Doelstellingen

1.    Verbeteren van Jeugdzorg: door werkzame elementen in hulpverlening te implementeren en te onderzoeken, streven we naar een hogere kwaliteit van zorg.
2.    Professionele Ontwikkeling: door reflectie, oefenen, feedback en coaching willen we de competenties van jeugdzorgprofessionals versterken.
3.    Gebruik van Technologie: innovatieve tools zoals VR, apps en serious games worden ingezet om het leerproces te ondersteunen.

Over het project

Het project richt zich op het verbeteren van de jeugdzorg door professionals te ondersteunen en hun leeromstandigheden te optimaliseren. Dit bereiken we door intensieve samenwerking in verschillende werkpakketten waarin universiteiten, hogescholen, en jeugdzorgorganisaties betrokken zijn. De aanpak bestaat uit drie belangrijke elementen:

1. Onderzoek en Ontwikkelingsgroep (RDG). De RDG, bestaande uit onderzoekers en lokale panels van professionals, werkt in drie fasen: een voorbereidende fase, een ontwikkelingsfase en een effectonderzoeksfase. Hierin worden kennisontwikkeling en professionele ontwikkeling gecombineerd.
  2. Lokale Panels: binnen de deelnemende jeugdzorgorganisaties worden lokale panels opgericht die nauw samenwerken met de RDG. Deze panels, bestaande uit professionals en projectleiders, helpen bij interviews, focusgroepen en het testen van leermethoden.
  3. Design Lab: het Design Lab, dat samenwerkt met de RDG, ontwikkelt concrete leerinterventies en tools voor ondersteunende leeromstandigheden. Dit lab bestaat uit een inhoudelijke groep en een technische groep. De inhoudelijke groep richt zich op leerstrategieën en de technische groep op de ontwikkeling en integratie van technologische toepassingen.

Daarnaast is cliëntenparticipatie een cruciaal onderdeel van het project. Cliënten worden vertegenwoordigd door organisaties zoals Zorgbelang Inclusief en Expex, en hun input wordt betrokken bij alle aspecten van het onderzoek en de ontwikkeling.

Door deze intensieve samenwerkingsaanpak met alle betrokken stakeholders, streeft het project naar een significante verbetering van de jeugdzorg in Nederland. Gericht op betere ondersteuning van professionals en het verhogen van de kwaliteit van zorg voor kinderen en jongeren.

Projectresultaat

Het project streeft naar de volgende maatschappelijke impact:

Verbetering van de kwaliteit van jeugdzorg:

• Door professionals te ondersteunen bij het toepassen van bekende effectieve interventies.
  • Integratie van werkplekleren:
    • Werkplekleren op effectieve interventies wordt verbeterd en geïntegreerd in de dagelijkse praktijk van professionals.
    • Verbeterde voorwaarden voor werkplekleren binnen teams.
    • Ontwikkeling van ondersteunende infrastructuren binnen organisaties om werkplekleren structureel te ondersteunen.

De verwachte resultaten zijn onder andere een toename in de competente uitvoering van effectieve interventies door professionals, gefaciliteerd door diverse technologische en niet-technologische leermethoden. Daarnaast wordt verwacht dat de deelnemende jeugdzorgorganisaties een implementatieplan opstellen om werkplekleren structureel te ondersteunen. Andere jeugdzorgorganisaties en (hogere) onderwijsinstellingen zullen de verworven kennis in hun opleidingen en praktijken integreren.

De projectresultaten omvatten:

• Actiegerichte kennis over effectieve interventies.
  • Ontwikkeling en evaluatie van effectieve leermethoden.
  • Inzichten in de beste implementatiestrategieën voor jeugdzorgorganisaties op team- en organisatieniveau.

Door samenwerking met de stakeholders vanaf het begin van het project, wordt de overdracht van wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen naar andere jeugdzorgorganisaties gefaciliteerd, wat bijdraagt aan een bredere maatschappelijke impact.

Betrokken partijen in deze fase

Het consortium beslaat de hele breedte van het jeugddomein: vier universiteiten, vijf hogescholen, drie jeugdzorgorganisaties en meer dan twintig samenwerkingspartners, waaronder vertegenwoordigers van cliënten, professionals en beleid.

website

Onze onderzoekers