Steeds meer bedrijven die kleding verkopen maken gebruik van internetverkoop (webshop) naast de bestaande fysieke retail-outlet. Daarbij loopt men tegen het probleem aan dat fysiek passen in een winkel wel kan, maar op het internet (nog) niet. Gevolg is dat er meerdere kledingstukken worden toegezonden en daarmee ook meerdere retour komen.
De extra kosten van dit proces brengen veel bedrijven in problemen. Centrale vraag van het MKB in de fashion-industrie is dan ook hoe in hun webshop kleding kan worden verkocht die passend is voor de klant, zodat het aantal retouren wordt beperkt. Er zijn diverse MKB-bedrijven vooral in de ICT-sector die creatieve oplossingen voor het probleem hebben bedacht, maar de oplossingen zijn vaak niet voldoende gevalideerd en ingebed in de kledingketen. Daarom wordt in dit voorstel een consortium voorgesteld van modebedrijven én technisch/creatieve bedrijven die vijf oplossingen hebben bedacht voor virtueel passen.
De oplossingen zijn (in volgorde van relatief eenvoudig naar complex): (1) lichaamsmaten inschatten door slimme vragen, (2) omzetten van maatrelatietabel van merk A naar merk B, (3) lichaamsmaten bepalen met smartphone of tablet, (4) 3D lichaamsscantechnieken en (5) een scan omzetten in geprinte of gebreide kleding. De methoden zijn meer aanvullend dan concurrerend en kunnen gezamenlijk een oplossing bieden voor de malaise in de kledingindustrie.
Fitting Fashion Using Machine Learning
Als mogelijke oplossing heeft het lectoraat Ambient Intelligence onderzocht hoe lichaamsmaten bepaald kunnen worden op basis van twee foto’s, een zij- en vooraanzicht, van mensen. Dit onderzoek is uitgevoerd door studenten HBO-ICT: zij hebben een machine learning-model getraind met een dataset van menselijke silhouetten en daarbij behorende lichaamsmaten. Verder hebben zij een smartphone app ontwikkeld die gebruikers in staat stelt twee foto’s te maken, waarna deze door het model verwerkt worden en de bijbehorende maten met hoge nauwkeurigheid voorspeld worden. Deze maten worden vervolgens gebruikt om een 3D karakter te genereren, zodat de gebruiker een virtuele representatie van zichzelf heeft. In de toekomst kan deze gebruikt worden om kledingstukken virtueel op te passen. Onderstaande film geeft een indruk van deze oplossing.
Looptijd
Het project Passende Mode via Internet loopt van oktober 2016 t/m september 2018.
Meer informatie
dr. Jeroen Linssen
Lector Ambient Intelligence
06 - 8278 4767 j.m.linssen@saxion.nl Profiel LinkedIn