Passantentellingen op basis van WiFi

Verschillende groepjes studenten hebben in samenwerking met het lectoraat Smart Cities in het kader van het TFF-project Brid.ge over een periode van anderhalf jaar onderzoek gedaan naar en toepassingen en visualisaties ontwikkeld voor het gebruiken van het WiFi-netwerk in de binnenstad van Enschede voor passantentellingen.

Sinds 2017 is de gemeente definitief overgestapt van handmatige passantentellingen op tellingen via het WiFi-netwerk door een professionele aanbieder. In de beslissing om over te stappen op automatische passantentellingen en in het proces van het kiezen van de juiste aanbieder werd de gemeente gesteund door de kennis ontwikkeld samen met studenten van het lectoraat.

Wifi spot

“Heatmap” die een impressive geeft van de aantallen bezoekers in het centrum van Enschede en hun spreading.