Maaike Schaap deed haar werk als opleidingsmanager bij het SOMA College in Harderwijk vooral op gevoel en zocht naar onderbouwing. En dus begon ze in 2020 aan de master Educational Leadership (MEL). Anno 2024 past ze de opgedane kennis toe als teamleider bij Aeres Hogeshool in Dronten. “De master heeft me geleerd te bepalen of het nou klopt wat mijn gevoel zegt.”
Hoi Maaike, hoe zag jouw loopbaan er tot nu toe uit?
“Al in 2003 ben ik afgestudeerd als milieukundige; eerst bij Saxion en daarna bij de Universiteit Nijmegen. Ik ben tot 2010 als milieukundige aan het werk geweest bij verschillende werkgevers, maar miste daarin altijd het menselijke contact en het bezig zijn met ontwikkeling. Daarom ben ik gaan kijken naar een baan in het onderwijs. Die vond ik bij Helicon MBO (inmiddels Yuverta) in Velp als docent watermanagement. Dit heb ik altijd met veel plezier gedaan, waarbij ik steeds verder doorgroeide in de leidinggevende richting. Toen ik startte bij de MEL was ik opleidingsmanager bij het SOMA College in Harderwijk, een vakschool voor de infra op mbo-niveau.”
Waarom heb je de keuze gemaakt om door te gaan studeren en een master te gaan doen?
“Ik miste de onderbouwing in mijn functie. Ik deed mijn werk op gevoel en op een aantal cursussen die ik gevolgd had, maar ik miste hierin de diepgang. Daarnaast ben ik iemand die fris blijft van steeds nieuwe dingen leren. Het programma van de master Educational Leadership – met de pijlers onderwijs, organisatie, persoonlijk leiderschap, visie en onderzoek – sprak mij erg aan. Daarom werd het Saxion, én een beetje omdat het in de buurt was.”
Hoeveel tijd heeft het jou gekost om in deeltijd te studeren?
“Een master kost best veel tijd. Je moet er dus écht meerwaarde uit halen. Dit deed ik zeker: veel van de producten die je moest maken kon ik rechtstreeks inzetten bij mijn school. Daardoor kon ik de master heel efficient binnen de tijd afronden. Dit betekende wel mezelf in de weekenden en vakanties flink aan het werk zetten met de MEL.”
Was het een uitdaging om de master te combineren met werk en privé?
“Ik heb de master deels gevolgd in coronatijd. Een tijd waarin van leidinggevenden in het onderwijs veel gevraagd werd. Dat was soms best lastig. Ik deed de master in mijn eigen tijd, dus moest heel goed prioriteren. Mijn paarden hebben daar best wel eens onder geleden, want die werden een stuk minder bereden.”
Bedenk van te voren goed wat je uit de studie wil halen en wat je daarvoor nodig hebt. Zo kan je op zoek naar een studie die goed aansluit en echt van meerwaarde is, waardoor je het makkelijk volhoudt.
Hoe pas jij de master nu toe in de praktijk?
“De master heeft mij nog meer leren onderbouwen welke richting ik met een team of school op wil en mijn intuitie te gebruiken bij het leidinggeven aan individuen, maar vooral ook te bepalen of het nou klopt wat mijn gevoel zegt. Door echt te onderzoeken wat er al bekend is over een bepaald onderwerp. Daarnaast gebruik ik het heel veel om een goed onderbouwd veranderproces goed uit te denken. Veranderen vraagt om een goede (bege)leiding en een duidelijk proces. Waarbij ik niet de wijsheid in pacht heb, maar juist iedereens kennis inzet.”
Wat vond jij het leukste aan de master?
“Juist de combinatie van vakken die over het algemeen goed op elkaar aansloten en het hele palet van leidinggeven in het onderwijs belichten vond ik leuk. Waarbij ik ook weer ondervonden heb hoe leuk ik het doen van onderzoek vind. Daarnaast is het heel erg leuk leidinggevenden van heel andere scholen en schooltypen te ontmoeten. Bij mij mondde dit zelfs uit in een vriendschap met twee studiegenoten, waarmee ik zelfs op vakantie ga.”
Wat was voor jou de grootste uitdaging tijdens je master?
“Ik ben wat later ingestapt in de master. Ik moest dus gelijk de inhaalslag maken. Door direct aan de slag te gaan en ook gelijk producten op te leveren voor feedback, heb ik snel een inhaalslag kunnen maken. Daarnaast is concentratie voor mij altijd wel een dingetje. Wat mij zeker heeft geholpen, is mezelf opsluiten in een vakantiehuisje om het eerste deel van mijn scriptie af te ronden. Daarnaast speelde er op mijn werk op dat moment best veel. Ik heb de MEL daarom ook wel gebruikt om wat stoom af te blazen. Omdat je toch met mensen zit die ook leidinggeven in het onderwijs, kan je goed met elkaar sparren. Daardoor kan je ook op je werk weer makkelijker verder en houd je de balans.”
Hoe heb jij het ervaren om bij Saxion in deeltijd te studeren?
“Prima. Het contact met de docenten was makkelijk en de begeleiding en feedback waren goed. De organisatie was helder en over het algemeen op tijd.”
Wat gaan we in de toekomst nog van je zien?
“De MEL heeft er mede voor gezorgd dat ik een iets andere richting op ben gegaan. Ik ben nu teamleider bij Aeres Hogeshool in Dronten en combineer daar het teamleiderschap met onderzoekstaken.”
Heb je, tot slot, nog inspirerende tips voor anderen om de master succesvol af te ronden?
“Blijf goed bedenken wat het je brengt; als je de meerwaarde ziet, lukt het wel.”