Ervaring Brenda Leurink
Brenda Leurink is docente van de opleiding Interieuradviseur bij Aventus, een mbo-school in de Stedendriehoek (Apeldoorn, Deventer, Zutphen). Ze woont in Markelo, samen met man Erwin en dochters Bo en Tess. Daarnaast volgt ze de master Leren en Innoveren – Teacher Leader bij Saxion.
Brenda Leurink is docente van de opleiding Interieuradviseur bij Aventus, een mbo-school in de Stedendriehoek (Apeldoorn, Deventer, Zutphen). Ze woont in Markelo, samen met man Erwin en dochters Bo en Tess. Daarnaast volgt ze de master Leren en Innoveren – Teacher Leader bij Saxion.
Brenda: “Ik wilde mezelf graag verder ontwikkelen en was op zoek naar intellectuele uitdaging. Als je al 20 jaar voor de klas staat, moet je oppassen dat je niet steeds hetzelfde blijft doen. Bij de master Leren en Innoveren – Teacher Leader doe ik veel nieuwe inzichten op, echt een frisse blik.”
Pittig vind ze het wel, maar het levert haar ook veel op. Brenda: “Vooral de link die je tijdens de opleiding legt met wetenschappelijk onderzoek vind ik heel interessant. En het mooie is dat je bij alle studieopdrachten de link legt met jouw eigen onderwijscontext. Je bent dus altijd met iets bezig dat jij relevant vindt en dat aansluit bij jouw organisatie en het team waar je in werkt. De master levert me veel kennis en inzicht op in wat echt werkt in het onderwijs. En hoe belangrijk het is om scherp te blijven op wat je doet en je daarbij continu af te vragen of hetgeen je doet bijdraagt aan het leerproces van de student. Je wordt kritischer, maar leert bijvoorbeeld ook hoe je onderwijsvernieuwing samen met het team kunt inzetten. Kleine stappen kunnen al een groot verschil maken.”
Direct toepasbaar in de onderwijspraktijk
Brenda past de kennis die ze tijdens de master opdoet, direct toe in haar eigen lessen. “Daar heb je natuurlijk de meeste invloed op. Ook kun je, in gesprekken met collega’s, leidinggevenden en directeuren, beter onderbouwen waarom iets wel of niet goed zou kunnen werken in ons onderwijs. En dat is belangrijk, want je hebt hun support nodig als je bepaalde ideeën wilt uitvoeren. Een mooi concreet voorbeeld van de toepasbaarheid van de master Leren en Innoveren – Teacher Leader in onze opleiding was de module ‘Leeromgeving’. Ik had een analyse gemaakt van de Aventus-visie en gekeken hoe deze visie terugkwam in de leeromgeving bij Aventus. Dat sloot op de locatie in Zutphen nog niet echt naadloos op elkaar aan. Nu ligt er een plan om daadwerkelijk wat te gaan doen met de ‘loze’ ruimtes in het gebouw en zo meer stilte ruimtes en studieplekken voor studenten te creëren.”
Deze master geeft me veel nieuwe inzichten die direct toepasbaar zijn!
Zoeken naar de juiste balans
De combinatie van werken, studeren en privé wordt vaak als lastig ervaren. Brenda: “Ja, dit vind ik ook echt pittig. De steun van mijn gezin helpt hierbij enorm. Mijn man doet nog meer klusjes in het huishouden en de meiden koken allebei een dag in de week bijvoorbeeld. Soms even kunnen sparren als iets niet helemaal lekker loopt helpt ook. En ik probeer naar mijn eigen gevoel te luisteren. In het begin zei iedereen steeds tegen mij: “Je haalt het wel binnen twee jaar”. Goed bedoeld, maar daardoor voelde ik toch een soort druk. Door dit los te laten, ervaar ik meer lucht. Ik heb soms echt even vrije tijd nodig om weer op te laden en die pak ik ook gewoon. Werk en studie zijn prachtig maar er is meer moois in het leven.”
Onderzoek met een praktische inslag
“Als je het leuk vindt om onderzoek te doen met een praktische inslag en een directe vertaling naar de onderwijspraktijk, dan zou ik je de master Leren en Innoveren – Teacher Leader zeker aanraden. Je leert echt veel en krijgt les van goede, intelligente docenten die allemaal zelf werkzaam zijn als onderzoeker binnen verschillende disciplines en veel contact hebben met het werkveld. Wat mij ook erg aanspreekt is het leuke en fijne contact met studiegenoten. Het is heel prettig dat er een mix is van docenten uit het po, vo, mbo en hbo. Je helpt elkaar, lacht met elkaar en kunt elkaar mooie inzichten geven.”