Mark Schipper is docent bij de internationale Saxion-opleiding Creative Media & Game Technologies en woont samen met zijn vrouw Esther in Vriezenveen. Hij geeft les in de grafische kant van interactieve applicaties zoals het 3d modelleren van karakters. Al enige tijd had hij de wens om zich te professionaliseren en koos daarom de Saxion-master Leren & Innoveren – Teacher Leader. In dit interview vertelt hij graag over zijn keuze.
“Alle vakken komen samen in mijn werk”
Hoi Mark, vertel eens, waarom heb je voor deze master gekozen?
“Op mijn eigen vakgebied ben ik op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, maar op onderwijskundig gebied had ik het gevoel dat ik ‘hopeloos’ achterliep. Ik kom uit het werkveld en heb op onderwijskundig gebied alleen de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid gehaald. De master Leren & Innoveren – Teacher Leader (MLI-TL) biedt veel inzichten en geeft je de kans om dieper in te gaan op het leerproces van studenten en welke factoren hierin meespelen. Daarnaast heb ik de ambitie om uiteindelijk door te groeien naar een leiderschapsrol. MLI-TL combineert het onderwijskundige met leiderschap.”
En wat heeft de opleiding je gebracht?
“Een andere kijk op en houding ten opzichte van onderwijs en onderwijsorganisaties. Vooral hoe onze studenten leren en hoe wij als docenten invloed hebben op dat leerproces is een 'eyeopener' geweest. Daarnaast leerde ik tijdens de opleiding om kritisch te kijken naar hoe een organisatie in elkaar steekt, hoe je met de verschillende 'soorten' mensen in een organisatie om kunt gaan en, bijvoorbeeld, hoe je mensen kunt begeleiden in een veranderproces. Op basis van het eerdergenoemde ben ik gevraagd om projectleider te worden voor de invoering van het Saxion Onderwijs Model. Door MLI-TL ben ik gewapend met kennis om een grootschalig veranderproces te organiseren, initiëren en te begeleiden wat uiteindelijk – hopelijk - zal resulteren in een soepele invoering van het SOM.”
Zo te horen kun je de kennis die je opdoet direct in de praktijk inzetten…
“Ja dat klopt inderdaad. Het is leuk om te zien hoe alle vakken van de opleiding samenkomen in mijn werk en hoe nuttig veel vakken zijn geweest. Naast projectleider SOM ben ik natuurlijk ook gewoon docent en afstudeerbegeleider. Vooral hoe je moet onderzoeken en wat een onderzoek degelijk maakt zijn dingen die vaak terugkomen in mijn afstudeerbegeleiding. Mijn eigen onderzoek naar motivatie heeft mijn kijk op onderwijs veranderd. Ik ben anders gaan lesgeven, heb de structuur van mijn lessen veranderd en ben mijzelf meer als coach gaan zien. Een simpele ‘dat heb je goed gedaan zeg!’ kan wonderen doen voor de motivatie en het zelfvertrouwen van een student.”
Lijkt mij wel pittig om studeren, werken en privé op een goede manier te combineren. Heb je daar tips voor?
“Dit is inderdaad lastig. Ik heb het geluk gehad dat ik vanuit mijn opleiding een vrije dag heb gekregen om aan de studie te werken. Hierdoor was ik elke vrijdag vrij om in de boeken te duiken. Zonder deze vrije dag was het pittig geweest. Er wordt best veel van je gevraagd en om alles in de avonduren of in het weekend te doen lijkt mij een stevige opgave. Desalniettemin is het zeker wel te doen. Een goede les voor mijzelf was dat het helpt om op tijd te beginnen met het maken van de opdrachten. Als docent zeg je altijd tegen de studenten dat ze op tijd moeten beginnen, maar in het begin deed ik dat stiekem zelf ook niet. Practice what you preach.”
Als je nu opnieuw met deze opleiding zou beginnen, wat zou je dan anders doen?
“In het begin stelde ik opdrachten uit tot de laatste week of weken waardoor ik flink aan de bak moest. Daarnaast heb ik de studie onderschat en mijn eigen kennis overschat. Als afstudeerbegeleider had ik veel ervaring met onderzoeken - althans dat dacht ik - maar er zit nogal een verschil tussen onderzoeken op bachelorniveau en masterniveau. Mijn houding was, achteraf, wellicht iets te laconiek. Als laatste zou ik meer open staan voor andere perspectieven. In het begin was ik snel geneigd om perspectieven uit het PO of VO te negeren omdat de doelgroep anders is. Maar als je wat verder kijkt kunnen die perspectieven juist heel waardevol zijn.”
Zou je de opleiding aanraden aan collega’s?
“Absoluut! Maar het is wel belangrijk om kritisch te kijken of deze opleiding bij je past. Als je deze opleiding alleen kiest omdat je een master wilt of moet doen, dan zou ik het afraden. Je moet intrinsiek gemotiveerd zijn om diep in te gaan op het leerproces en alles wat daarbij komt kijken. Je moet open staan voor nieuwe inzichten en je moet ervoor open staan om kritisch naar jezelf, je eigen rol en je organisatie te kijken. Wanneer je jezelf ziet ontwikkelen tot teacher leader of een andere onderwijskundige leiderschapsrol, dan is MLI-TL zeker aan te raden! Er gaat een wereld voor je open.”