Als ik de opleiding in één woord mocht omschrijven dan zou dat ‘hip’ zijn.
Ik ben Karijn Lodewijks, 22 jaar en sinds februari woonachtig in het mooie Deventer. Momenteel zit ik in mijn eerste jaar bestuurskunde/ruimtelijke ordening. Voor deze studie heb ik een jaar rechtsgeleerdheid gestudeerd aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Tijdens dit studiejaar voelde ik mij slechts een nummertje . Ook was ik meer geïnteresseerd in de bestuurskundige/politieke kant van het recht. Ik besloot om te stoppen en een tussenjaar te nemen.
Het netwerk en de praktijkervaring zijn zeker pluspunten voor een bestuurskundige/planoloog/stedenbouwkundige in spe.
Door deze interesse kwam ik uit bij bestuurskunde aan het Saxion in Deventer. Door een meeloopdag te doen heb ik de sfeer mogen proeven bij deze opleiding. De kleinschaligheid en het laagdrempelige contact (met o.a. docenten) sprak mij gelijk aan! Voor mij was dat de doorslaggevende factor.
Mijn favoriete vak was in kwartiel 1 (smart city module). Dit was ‘open data in de netwerksamenleving’. Ik heb hier een hoop geleerd over nieuwe innovaties op het gebied van technologie en ICT, die impact hebben op de maatschappij en het openbaar bestuur. Hierbij valt te denken aan ‘internet of things’. Dit is bijvoorbeeld een app die data genereert, om deze vervolgens op een slimme wijze in te zetten om in een stad een maatschappelijk probleem op te lossen. Dit vak heeft mij bewust gemaakt van de informatiesamenleving waarin wij nu leven en welke positieve (oplossen maatschappelijke problemen) en negatieve (privacygevoelig) gevolgen daaruit voortvloeien. Door dit vak heb ik toch een kritischere houding aangenomen ten opzichte van technologie!
(Daarnaast hebben we in kwartiel 1 ook een gave excursie gehad naar Rotterdam. Waarbij je je klasgenoten echt leert kennen. Ook sloot dit goed aan op de smart city module, want Rotterdam is een voorloper op het gebied van smart city’s. Hier hebben we onder andere gastles van Leon van Noort (wethouder Hoeksche Waardse gemeente Binnenmaas) gevolgd, de Academie voor Bouwkunst bezocht, opdrachten gedaan et cetera. Door deze excursie kwamen alle vakken samen).
De stedenbouwkundige vakken zoals ‘ontwerp’ en de integrale opdracht ‘ruimte voor initiatief’ spreken mij het minst aan. Hierbij wordt echt de nadruk gelegd op een ontwerpend proces en conceptueel denken. Ik weet dat ik niets met stedenbouw wil gaan doen en hier niet mijn kwaliteiten liggen.
Just go with the flow ;-)
In kwartiel 2 hebben we een integrale opdracht (project) over ‘leefbaarheid in de wijk’ gehad. Dit was een opdracht vanuit de gemeente Deventer. Hierbij heb ik met drie andere medestudenten de leefbaarheid in de wijk Colmschate-Zuid onderzocht. Hierbij zijn wij ook echt de wijk in gegaan om o.a. gesprekken met bewoners aan te gaan. Uit dit onderzoek zijn een of meerdere uitdagingen voor de wijk naar voren gekomen. Deze uitdaging is verwerkt tot een motie. Voor het verwerken van de motie werden we gekoppeld aan de politieke partij Deventer Belang. De motie hebben we middels een debat tijdens de raadsvergadering ingediend en geprobeerd om deze door de raad heen te krijgen. Dit is uiteindelijk ook gelukt!
Als ik de opleiding in één woord mocht omschrijven dan zou dat ‘hip’ zijn.
Voor de studiekiezer die nog behoorlijk twijfelt: ga na wat je belangrijk vindt aan een opleiding. Sfeer, praktijk/theorie verhouding, compactheid enzovoort. Bij deze opleiding doe je veel praktijkervaring op en bouw je al vanaf jaar 1 een netwerk op. Het netwerk en de praktijkervaring zijn zeker pluspunten voor een bestuurskundige/planoloog/stedenbouwkundige in spe.
Maak zeker gebruik van meeloopdagen en kijk vooral naar wat je leuk vindt om te doen! Het voordeel van deze opleiding is dat wanneer je nog niet weet waar je voornamelijke interesse ligt, je nog bijna het einde van het schooljaar hebt om een definitieve keuze te maken! Juist door de brede opzet van deze opleiding(en) kom je erachter wat je al dan niet leuk vindt..