We werken hier met veel praktische opdrachten. Hierdoor ben je goed voorbereid op het werkveld.
1. Wie ben je, hoe oud ben je en waar woon je, in welk studiejaar zit je en bij welke opleiding?
Ik ben Maureen ter Steege, 19 jaar en ik woon in Apeldoorn. Ik zit momenteel in het derde jaar van de opleiding Bestuurskunde. Dit betekent dat ik mijn minor heb afgerond en nu bezig ben met mijn stage, bij de gemeente Voorst.
2. Waarom heb je voor jouw opleiding bij Saxion gekozen?
Bestuurskunde op het Saxion is erg gefocust op de stad. Vandaar ook de koepelnaam Urban Studies, samen met Planologie en Stedenbouw. Ik vind het fijn dat er op deze schaal gekeken wordt. Hierdoor worden de bewoners veel betrokken bij projecten. Ook vind ik het fijn dat de thema’s uit de opleiding erg actueel zijn. Het gaat veel over duurzaamheid en gelukkig vind ik dit ook erg interessant. Dit is zo´n belangrijk onderwerp om bij Bestuurskunde over na te denken en over te leren.
Bij elk project neem je weer een andere rol aan en dat is erg leerzaam. De ene keer ben je groepsleider en de andere keer contactpersoon.
3. Wat heb je gedaan in je studiekeuzeproces? Met andere woorden: hoe heb je jezelf ervan overtuigd om voor deze opleiding te kiezen?
Ik ben naar de opendagen geweest van Saxion en toen kwam ik deze studie tegen. Het leek me erg leuk, omdat je maatschappelijk bezig bent en met veel verschillende partijen in contact bent. Daarna heb ik een dag mee gelopen met een eerstejaars student Bestuurskunde. Daardoor kreeg ik een beetje een indruk van de sfeer van de opleiding. Dit beviel mij wel en toen heb ik mij vrij snel ingeschreven. Ik heb ook voor Bestuurskunde aan het Saxion gekozen, omdat we hier met veel praktische opdrachten werken. Hierdoor ben je goed voorbereid op het werkveld. Ook merk ik dat ik hier een groot voordeel mee heb tijdens mijn stage, omdat ik al veel contacten heb en ook weet hoe het is om voor een opdrachtgever te werken. Door deze praktische opdrachten heb ik ook mijn passie voor duurzaamheid ontdekt. In het eerste jaar krijg je praktische opdrachten met verschillende onderwerpen, zoals ‘duurzaamheid’ en ‘technologie’. In het tweede jaar kan je je eigen opdrachten kiezen en doordat ik in het eerste jaar de opdrachten over duurzaamheid zo interessant vond, heb ik in het tweede jaar ook voornamelijk opdrachten over duurzaamheid gedaan. Hierdoor kan je echt een eigen invulling geven aan je opleiding en je specialiseren als bestuurskundige.
4. Heb je een favoriet vak en/of module, waarom is dit je favoriet?
Ik vind het stadsLab toch wel echt het leukste. Dit zijn de praktische opdrachten waar je in het tweede jaar twee dagen in de week mee bezig bent. Je hebt hierbij contact met opdrachtgevers en werkt veel samen met je klasgenoten. Ik vind het leuk omdat ik hierdoor veel met duurzaamheid bezig kon zijn, maar ook het samenwerken en sparren met klasgenoten vind ik erg leuk. Bij elk project neem je weer een andere rol aan en dat is erg leerzaam. Zo ben je de ene keer een groepsleider en de andere keer de contactpersoon.
5. Welk vak vind je minder en waarom?
In het eerste jaar waren er wel een aantal vakken die ik minder leuk vond. Zo kregen wij het vak ‘Stadssociologie’. Dit vond ik niet zo interessant. Ik ben zelf meer van de feiten en dit vak ging heel erg over het gevoel en de psychologie achter de indeling van een stad. Natuurlijk is dat ook erg belangrijk, maar ik vond het soms lastig om hier wat bij voor te stellen.
6. Heb je een voorbeeld van een tof project waar je mee bezig bent geweest? En wat was de essentie van dat project?
In het tweede jaar heb ik een opdracht gedaan voor de gemeente Enschede. De gemeente Enschede wil graag windmolens, maar wil hierbij wel de lusten en de lasten eerlijk verdelen over de bewoners. Tijdens dit project mochten wij ook bij verschillende informatieavonden zijn waar de burgers informatie kregen over de windmolens en ook mee mochten praten over bijvoorbeeld de locatie van de windmolens. Dit ging er soms heftig aan toe, want het is nou eenmaal een gevoelig onderwerp onder de bewoners. Ik heb veel geleerd van de manier waarop de gemeente hiermee omging. Tijdens ons onderzoek hebben we ook met andere gemeentes gepraat, over hoe zij soortgelijke projecten hebben aangepakt. Zo zijn wij langs geweest bij gemeente Goeree-Overflakkee, die in 2020 al energieneutraal wil zijn en al een aantal windmolens heeft staan. Ik vond het heel leuk om te leren van deze andere gemeentes.
7. Heb je stage gelopen? Waar, wat heb je geleerd en wat was je opdracht?
Ik loop stage bij de beleidsmedewerker Duurzaamheid van de gemeente Voorst. Deels doe ik hier mijn eigen onderzoek naar de rol van de gemeente bij het verduurzamingen van de woningen en daarnaast help ik mijn stagebegeleider bij andere werkzaamheden.
Ik krijg veel ruimte om mijzelf te ontwikkelen. Zo mag ik mee doen aan diverse cursussen en mag ik ook verschillende informatieavonden, workshops en vergaderingen organiseren. Ik merk dat als je veel initiatief toont ook veel verantwoordelijkheid krijgt.
8. Welke tip zou je een twijfelende studiekiezer meegeven om te kiezen voor deze (of een andere) opleiding?
Ik zou goed kijken naar de vakken die je nu leuk vindt op de middelbare school en ook waar je goed in bent. Mijn favoriete vak was maatschappijwetenschappen en dat heeft mijn keuze voor Bestuurskunde wel bevestigd. Wat ook misschien wel een goeie tip is, is om te kijken naar welke nieuwsartikelen je leuk vindt en welke je het liefst leest. Dit zijn vaak de onderwerpen die je leuk vindt en interesseren en misschien kan je aan de hand daarvan ook een goede studiekeuze maken.