The Social Dilemma
Deze mix van documentaire en drama onderzoekt de impact van sociale netwerken zoals Twitter, Instagram, Facebook en Google, met technische experts die over hun eigen creaties zelf aan de bel trekken. Zeg maar gerust aan de alarmbel.
Alle alarmbellen gaan wel zo’n beetje af in de docudrama The Social Dilemma die op Netflix is te zien. Een van de experts is voormalig design-ethicus van Google Tristan Harris. Hij legt haarfijn uit dat technologiebedrijven drie hoofddoelen hebben. Het doel om je gebruik te verhogen zodat je blijft scrollen. Er voor zorgen dat je weer terug komt en zoveel mogelijk vrienden uitnodigt en het doel om te zorgen dat de netwerken zoveel mogelijk geld verdienen aan reclame (het businessmodel). Elk doel wordt aangestuurd door algoritmes die moeten uitzoeken wat jij wilt zien (en dat krijg je dan ook te zien). In 1 uur en 34 minuten krijgen we steeds meer antwoorden op de vraag wat sociale netwerken met ons, met onze informatieverwerking, onze hersenen, ons sociaal gedrag en onze maatschappij doen. Dat leidt in ieder geval tot behoorlijk wat sociale dilemma’s.