Ik won de EW/Saxion Ondernemers Award met Find Tailor.

De succesverhalen van ondernemers zijn natuurlijk de leukste, maar realiseer je dat het niet in één keer goed hoeft te gaan

Silke van der Velde
Silke van der Velde, Alumnus
Jurkenhuren.nl

Je had eerst een ander bedrijfsidee, hoe ben je uiteindelijk bij Jurkenhuren.nl terecht gekomen?
“Klopt! In 2015 won ik de EW/Saxion Ondernemers Award met Find Tailor. Hierbij wilde ik samenwerken met kleermakers om zo kleding te laten vermaken naar jouw zin. In de praktijk bleek dit te lastig. Ik vond het moeilijk om als tussenpersoon op te treden tussen de kleermaker en de klant. Mensen betalen al weinig aan de kleermaker, waardoor ik er geen realistisch verdienmodel uit kon halen. Toen zag ik in Amerika een concept: je kon via een bedrijf een jurk huren. Ik dacht ‘Oh, dat is tof! Ik zou wel eens iets willen huren’, maar ze verzonden natuurlijk niet naar Nederland. Daarom ben ik het zelf op gaan zetten. Eerst heb ik een zoekwoordenonderzoek gedaan en daaruit bleek dat aardig wat Nederlanders naar dit concept zochten. Daarna ben ik begonnen.”

Wat houdt Jurkenhuren.nl precies in?
“Het is een webshop waar we gala- en cocktailjurken verhuren. Dit is kleding die je vaak maar één keer aan wilt trekken, waardoor het eigenlijk zonde is om zo’n kledingstuk aan te schaffen. Vaak denk je na aankoop van een gala- of cocktailjurk: ‘Die verkoop ik wel weer een keer’. Bij ons kun je die stap gewoon overslaan door de jurk te huren. Bovendien bieden wij mooie designermerken aan, zodat je tijdens de gelegenheid echt iets speciaals draagt. Na gebruik stuur je de jurk gewoon weer terug.”

Wilde je altijd al ondernemen?
“Nee, eigenlijk niet. Ik hoefde niet per se iets voor mezelf, maar ik vind het leuk om heel enthousiast te worden van een idee. Een groot pluspunt vind ik dan ook, dat mijn eigen bedrijf daardoor nooit echt voelt als werk. Je kunt er enorm veel energie en voldoening uithalen. Als ik na een maand hard werken een goede omzet zie, geeft dat aan dat mensen je waarderen en ook terugkomen bij je. Toch hoef ik geen bakken met geld te verdienen of een hele dure auto te rijden. Ik wil gewoon doen waar ik blij van word. Daarnaast kun je als ondernemer altijd bezig blijven, het is nooit af. Tegelijkertijd is dit ook een nadeel, omdat je altijd bezig bent in je hoofd en weinig vrije tijd hebt. De succesverhalen van ondernemers zijn natuurlijk de leukste, maar realiseer je dat het niet in één keer goed hoeft te gaan. Bij heel veel bedrijven duurt het gewoon heel lang voor je succesvol wordt. Soms ga je eerst een paar keer de mist in, dan moet je gewoon blijven volhouden.”

‘Ik heb geen marketingachtergrond dus ik moest het allemaal leren’
“Ik merk dat het nu groeit. Jurkenhuren.nl is nu ongeveer een jaartje online en het heeft wel even geduurd voor de website vindbaar werd op internet. Dit was aardig wat uitzoekwerk. Ik heb zelf geen marketingachtergrond, dus dat moest ik allemaal leren. Nu staan we gelukkig wel bovenaan. Sinds april gaat het eigenlijk heel goed. Toen waren er veel bruiloften, waarvoor gasten een jurk nodig hadden en bij ons uitkwamen. Ook rondom de feestdagen hebben we het druk. Mensen willen toch iets speciaals hebben. Je merkt dat alle vrouwen om je heen bezig zijn met wat ze aan willen trekken tijdens deze bijzondere tijd van het jaar. Wel ben ik benieuwd hoe het in januari gaat, dat is toch altijd een beetje een dode maand.”

Wat zijn voor jou de hoogte– en dieptepunten van het afgelopen jaar?
“Laatst hebben we een verkoop gehouden van jurken die al een aantal keer gedragen waren. Dat liep echt super goed. Toen pas merkte ik hoeveel volgers we eigenlijk hebben. Veel mensen bleken wel bekend met ons concept, maar vonden de stap om iets te huren toen nog net iets te groot. Met deze verkoop konden we hen bereiken en binnen een paar uur waren we dan ook helemaal uitverkocht. Dat was wel echt heel leuk. Een ander hoogtepunt was dat een aantal bekende Instagrammers postten dat ze iets droegen van ons. Dan ging gelijk de hele website plat.”

“Een dieptepunt was het begin. Alles weegt dan heel zwaar en moet gelijk perfect zijn, maar dat kan natuurlijk niet. Ik weet nu veel meer dan een jaar geleden en heb niet meer zo veel last van dat falende gevoel. In het begin verwacht iedereen zó veel van je, daar kun je niet tegenop. Nu trek ik me dat niet meer zo aan.”

Wat zou je in de toekomst nog graag willen bereiken?
“Het lijkt me heel tof om een eigen collectie te maken die eerlijk gefabriceerd is, dus onder goede arbeidsomstandigheden, in bijvoorbeeld India. Nu kopen we galajurken in. Je kunt er wel vanuit gaan dat deze goed zijn geproduceerd, maar dit is lastig te achterhalen. Bij een eigen collectie heb je daar veel beter zicht op. Naast het duurzame aspect van het huren kun je dan ook nog tegen je klanten zeggen dat alles eerlijk gefabriceerd is. Maar dat is echt iets voor in de toekomst, hoor. Ik ben daar nu nog totaal niet mee bezig.”