Jurre Siemerink
Hallo, Ik ben Jurre Siemerink, 22 jaar en woonachtig in De Lutte. Momenteel ben ik 4e jaar student Bedrijfseconomie (Finance & Control), dat betekent dus dat ik dit schooljaar hopelijk mag gaan afstuderen. Op dit moment volg ik als minor de pre master Business Administration aan de UT in Enschede.
Ik heb destijds voor de opleiding gekozen omdat ik vanuit de vakken Economie en M&O interesse heb gekregen in economische vraagstukken. Daarnaast vind ik het leuk om te werken met geld, met name het bereken van budgetten.
Doordat mij in eerste instantie tijdens het eindexamen op de middelbare school niet gelukt was om mijn Vwo-diploma te halen, ben ik destijds begonnen aan een HBO opleiding in combinatie met de avondschool (VAVO) om daar uiteindelijk mijn diploma als nog te halen. Mijn doel was in eerste instantie om na het halen van Vwo-diploma een universitaire studie te gaan volgen. Echter is het mij destijds zeer goed bevallen op het Saxion en lag de opleiding veel dichter bij mijn interesses en mogelijkheden op dat moment dacht ik zelf. Daarom heb ik besloten om mijn studie aan het Saxion te vervolgen. Ik sta nog steeds achter die keuze, persoonlijk heb ik een goede ontwikkeling doorgemaakt en heb ik kennis mogen maken met de praktijk, iets wat voor mij zeer belangrijk was. Uiteindelijk doordat ik een goede ontwikkeling heb doorgemaakt ben ik alsnog terecht gekomen op de universiteit.
De opleiding lag dichter bij mijn interesse en mogelijkheden dan ik zelf dacht
Het leuke, en daardoor ook goed doordachte, is dat je in de eerste 1,5 jaar van de opleiding in principe kennis maakt met allerlei facetten uit de “economische” wereld. Hierdoor kun je na 1,5 jaar een goed doordachte keuze maken in de vervolgopleiding die je wil doen: Bedrijfseconomie, Fiscaal Recht of Accountancy. Aan het begin van de opleiding twijfelde ik nog een beetje, maar na het volgen van met name de investeringsvakken en boekhoudkundige vakken was de keuze gevallen op Bedrijfseconomie.
Mijn favoriete module tot op heden is zeker de beroepstaak Reporting. Je leert hier hoe het is om wat je hebt geleerd tijdens je opleiding toe te passen in de praktijk. Dit was iets waar ik zeer benieuwd naar was en uiteindelijk veel van heb geleerd.
Het vak wat ik overduidelijk wat minder vond was het vak BIV (Bestuurlijke Informatie Voorziening). Het in kaart brengen van de Administratieve Organisatie was iets wat mij niet dusdanig aansprak, daarnaast is het een vak dat veelal gericht is op theorie. Uiteindelijk is het wel een belangrijk vak geweest als ik nu kijk naar de stof die ik tijdens mijn pre master krijg, dit sluit er zeker wel op aan. Het is dus een vak waar je doorheen moet, maar zeker niet onbelangrijk.
Voor de beroepstaak Investing heb ik zeer tof project mogen doen samen met mijn mede groepsgenoten. Wij hadden de opdracht om voor Saxion in kaart te brengen wat het zou kosten om voor een aantal locaties het gehele lampenarsenaal te vervangen door LED lampen. Hierbij moesten wij dus het huidige lampenarsenaal in kaart brengen met de daar bijbehorende verbruikskosten. Vervolgens hebben wij meerdere leveranciers benaderd en hebben hier serieuze offertes van mogen ontvangen. Vervolgens konden wij aan de hand van deze offertes berekeningen maken wat de investering zou gaan kosten, maar veel belangrijker: wat zou de overgang naar LED lampen qua energiekosten besparen. Uiteindelijk is hier een goed uitgewerkt voorstel uit voortgekomen waar het Saxion echt iets aan heeft gehad. Een gaaf project waar uiteindelijke, in dit geval Saxion, serieus naar wordt gekeken. Wederom een leuke praktijkervaring, waarin je jezelf echt goed kunt ontwikkelen.
In de eerste 1,5 jaar van de opleiding maak je kennis met allerlei facetten uit de '"economische" wereld.
Als ik de opleiding in één woord zou moeten omschrijven is dat duidelijk ontwikkeling. Je wordt klaargestoomd voor de praktijk, in de eerste twee jaar wordt een basis gelegd aan de hand van theorie om dit vervolgens toe te kunnen passen in de praktijk “de beroepstaken”.
Ik heb de beroepstaak Reporting (eerste praktijkervaring in het 3e schooljaar) uitgevoerd bij het bedrijf SKEPP BV, destijds nog in Albergen. Ik heb hier 20 werken stage gelopen en kennisgemaakt met het werken in de praktijk. Het doel van deze stage was om de processen op de financiële afdeling meermaals te doorlopen. Hierbij werd vooral gericht om processen zoals de maandafsluiting en het onderzoeken van de kasstromen. Ik heb dit als een zeer leuke, maar vooral leerzame periode mogen beschouwen. Je word vanaf dag één direct serieus genomen en bent onderdeel van het team. Het is mij uiteindelijk zo goed bij SKEPP bevallen dat ik er in de afgelopen zomer nog heb door kunnen werken. Helaas was het vanwege Corona niet mogelijk om voor de beroepstaak Controlling een praktijkopdracht te kunnen doen. Ondanks dat we hebben wij een goede vervangende opdracht kunnen voeren. Deze stond in het kader van het fictieve bedrijf Fundament, waarbij de AO in het kader stond.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is het ideale aan de opleiding dat je in de eerste 1,5 jaar nog kunt switchen. Je maakt kennis met allerlei facetten van de economie, waardoor je na 1,5 jaar een goede keuze kunt maken. Daarnaast is het zo dat wat je hebt geleerd in de eerste twee jaar van de opleiding goed van pas komt tijdens het uitvoeren van de beroepstaken. Je word als het ware klaargestoomd voor de praktijk. Hierdoor heeft de opleiding in mijn ogen een goede gedachte qua ontwikkeling van een student. Daarnaast heb je veel vrijheden in het zoeken van opdrachten en uitvoeren van praktijkstages.