Columns

"Geen voordeel, maar ook geen nadeel voor dalton"

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More hogeschool

De afgelopen jaren hebben Symen van der Zee, lector Wetenschap & Technologie in het Onderwijs, en lector Patrick Sins onderzocht of de prestaties van leerlingen op daltonbasisscholen verschillen met die van leerlingen op basisscholen die traditioneel zijn ingericht. In deze bijdrage laat Sins zien hoe ze dit onderzoek hebben aangepast en wat de belangrijkste resultaten zijn.
Lees verder >>


Hoe de levens van Maria Montessori en Helen Parkhurst elkaar kruisten

Door René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs Saxion

Aanhangers van het montessori- en daltononderwijs oordelen vaak over elkaars onderwijspedagogische uitgangspunten en praktijken. Daarbij baseren ze zich vaak op niet onderbouwde overtuigingen, soms op halve waarheden en hardnekkige misverstanden, maar zelden op adequate informatie. In dit artikel beschrijven wij hoe de levens van de grondleggers van beide vormen van traditioneel vernieuwingsonderwijs, Maria Montessori en Helen Parkhurst, elkaar kruisten. Misschien kan dat een start zijn om een beter zicht te krijgen op elkaars grondideeën en op het onderwijs dat daarop gebaseerd is. Lees meer >>


Eigenaarschap bij technisch lezen

Het technisch lezen zonder aandacht voor de inhoud vergalt vaak het leesplezier. Vind je die technische oefeningen toch belangrijk, dan heeft René Berends, onderzoeker van ons lectoraat, richtlijnen en voorbeelden om kinderen eigenaar te maken van hun eigen leren. Lees verder >>


Taal om te reflecteren

In het onderwijs wordt reflecteren steeds meer belang toegedicht. In deze bijdrage geeft René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs aan wat het belang van taal is bij reflectie. Lees verder >>


Bewustwo(o)rding

René Berends, onderzoek van het lectoraat Vernieuwinsgonderwijs, over het voordeel van de twijfel in het onderwijs. Lees verder >>


Onderzoek Eigenaarschap, Meedenken en Opdenken

De afgelopen twee jaar heeft het lectoraat in samenwerking met de Nederlandse Dalton Vereniging onderzoek gedaan naar het vernieuwde visitatiekader. Afgelopen maand is de publicatie van het onderzoek Eigenaarschap, Meedenken en Opdenken verschenen. In deze column gaat lector Patrick Sins in op de belangrijkste bevindingen. Lees verder >>


Verschillen in opvoeding veroorzaken de prestatiekloof

Een column van lector Patrick Sins in Montessori Magazine.
Onderzoeken tonen steevast aan dat kinderen van hoogopgeleide ouders betere cijfers halen dan kinderen van laagopgeleide ouders. Dit verschijnsel heet de prestatiekloof. Er is onderzoek naar gedaan en wat blijkt: de prestatiekloof groeit niet op school maar in de vrije tijd, door verschillen in activiteiten en in opvoeding.  Lees verder >>


Taalonderwijs Toekomstproef

Een bijdrage van René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs en Marije van Tol, adjunct-directeur daltonschool De Droomspiegel te Almere
Lees verder >>


Meer leren door anders opvoeden

Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool 
Lees verder >>


De automatiseringsparadox

René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs
Lees verder >>


Belang van bèta kennis voor burgers van de toekomst

Laurence Guérin, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs
Lees verder >>


Zelfsturend leren word je aangeleerd

Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More Hogeschool
Lees verder >>


Scholé, de school als vrije tijd

Column Bewustwo(o)rding - Het Blad
René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs
Lees meer >>


Samen werken aan Bèta Burgerschap

Laurence Guérin en Alieke van Dijk, onderzoekers van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs
Lees verder >>


Trots!

Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs, Saxion en Thomas More hogeschool
Lees verder >>


Schurend onderwijs 

René Berends, onderzoeker van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs
Lees verder >>


Broodnodige veranderingen vragen creatieve routine

Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More hogeschool
Lees verder >>


De waardering van daltonvisitaties: "Meedenken en opdenken"

Patrick Sins lector Vernieuwingsonderwijs en Koen Groeneveld directeur VBS
Lees verder >>


Met leraren aan de slag voor meer zelfsturing op vernieuwingsscholen

Door Patrick Sins, lector, en Alieke van Dijk, onderzoeker
Lees verder >>


Wetenschap is ook maar een mening

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs
Lees verder >>


Wanneer is feedback effectief?

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs
Lees verder >>


Van rendementsdenken naar kwaliteitsdenken

Door Alieke van Dijk, onderzoeker lectoraat Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Burgerschapsvorming anders!

Door Laurence Guérin, onderzoeker lectoraat Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Is onderwijskwaliteit wel te meten?

Door Patrick Sins, lector Venieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Zelfgestuurd leren wordt je aangeleerd

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Reflectie en 'schools' leren

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Leidt vernieuwingsonderwijs (op) tot zelfsturend leren?

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Groepsgewijs probleem oplossen als burgerschapsvorming

Door Laurence Guérin, onderzoeker lectoraat Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Je suis... Dalton en de vrijheid van meningsuiting

Door René Berends, onderzoeker lectoraat Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Droeftoeters en blijblaters

11.03.2015

Door René Berends, onderzoeker lectoraat Vernieuwingsonderwijs. 
Lees verder >>


Is traditioneel vernieuwingsonderwijs effectief?

17.02.2015

Door Patrick Sins, lector Vernieuwingsonderwijs, en Symen van der Zee, lector Wetenschap en Techniek. 
Lees verder >>


Klik hier voor meer columns.